A început reforma Primăriei Chișinău

A început reforma Primăriei Chișinău

Lidia Ceban

Primarul general interimar al capitalei, Silvia Radu, a anunțat reformarea administrației municipale și a început-o prin reorganizarea mai multor direcții.

Potrivit ei, în anii aflării liberalilor la cîrma Primăriei, municipalitatea s-a transformat într-o structură suprasaturată cu direcții și șefi, iar în consecință – cu bariere birocratice. Direcțiile au devenit persoane juridice: fiecare cu contabilitatea sa, cu secretarii săi și alți angajați, care își dublează reciproc funcțiile și rezolvă ineficient problemele orășenilor.

Silvia Radu a declarat că pînă și într-o companie mare ca Gaz Natural Fenosa, care deservește un milion de clienți, un singur contabil face față întregului volum de lucru. Iar la Primărie fiecare se consideră un mega-șef cu automobil la scară, și nu dorește să rezolve problemele vecinului, a Primăriei în ansamblu, fiind preocupat doar de interesele sale de partid. Pe 7 februarie, Consiliul municipal (CMC) a decis reorganizarea a patru direcții.

Ce avem azi

La una dintre ședințele serviciilor operative au fost prezentate rezultatele auditului intern al structurilor Primăriei. Conform documentului, primăria capitalei are 18 subdiviziuni care îl deservesc pe primarul general, 5 preturi și 14 direcții principale. Radu a concretizat că nu intenționează să disponibilizeze oamenii, deoarece la Primărie există multe locuri vacante - cca 20%.

Consiliul Municipal Chișinău (CMC) este fondator sau posesor de cote-părți în capitalul social al multor întreprinderi. Astfel, în 11 societăți pe acțiuni cota CMC variază între 0,64% și 100%. Este vorba despre societățile pe acțiuni „Apă-Canal Chişinău” (100 %); „Business Incubator Alfa” (98,5%); „Mina din Chişinău” (65%); „Combinatul Auto №4 din Chişinău” (64,2%); „Edilitate” (63,1%); „Autocomtrans” (58%); „Moda” (51,0%); „Taxi-service” (39,9%); „Agenţia Municipală de Ipotecă din Chişinău” (33%); „Franzeluţa” (3,9%); „Combinatul de Produse Cerealiere din Chişinău” (0,64%).

Din structura Primăriei fac parte și 34 de întreprinderi municipale: „Institutul Municipal de Proiectări Chişinăuproiect”, „Asociaţia de Gospodărire a Spaţiilor Verzi”, „Regia Transport Electric”, „Regia Exploatare a Drumurilor şi Podurilor Exdrupo”, „Regia Autosalubritate”, „Lumteh”, „Piaţa Centrală”, „Parcul Urban de Autobuze”, „Liftservice”, „Infocom”, „Primtrans”, „Dieta-Vitas”, „Rîşcani-ŞC”, „Liceist”, „Bucuria-EL”, „Adolescenţa”, Direcţia construcţii capitale a Primăriei municipiului Chişinău, „Parcul Dendrariu”, „Combinatul Servicii Funerare”, „Binefăcătorul”, Teatrul de Păpuşi „Guguţă”, Teatrul unui actor”, Teatrul „Satiricus I.L. Caragiale”, „Casa Limbii Române”, Centrul lingvistic, „Grădina Zoologică”, Centrul de creaţie „Buciumul”, „STI”, Direcția Parcurilor de cultură și agrement, ÎMGFL sect. Rîşcani, ÎMGFL sect. Buiucani, ÎMGFL sect. Botanica, ÎMGFL sect. Centru și ÎMGFL sect. Ciocana.

Primăria mai are în subordine 17 instituții medicale – spitalele clinice municipale Nr. 1, Nr.4, „Sfîntul Arhanghel Mihail”, „Sfînta Treime”; spitalele clinice municipale pentru copii „Valentin Ignatenco” și Nr.1, Maternitatea nr.2, Spitalul Clinic de Boli Infecțioase „Toma Ciorbă” și Spitalul Clinic Municipal de Ftiziopneumologie; Centrul Stomatologic pentru Copii, Dispensarul Municipal Dermato-Venerologic, cinci asociații medicale teritoriale (în fiecare raion) și Centrul Stomatologic Municipal.

Durerea de cap a funcționarilor din capitală este provocată de cele 11 întreprinderi municipale aflate în proces de insolvabilitate, lichidare sau care pur și simplu nu prezintă rapoartele financiare. Este vorba despre „Chişinău-Prim” (în proces de lichidare), „Capitala”, „Studentul”, „Basarabia Com”, „Baical Arm”, „Amat”, cafeneaua „Prut”, Teatrul de Marionete, Centrul de Inovații, Magazinul de servicii zoo și „Sideral birou de comandă”.
 

Primele direcții reorganizate

La prima etapă sînt supuse reorganizării patru direcții municipale. Direcția socio-ecologică fuzionează cu Direcţia generală locativ-comunală şi amenajare. Direcția agricultură și alimentație – cu Direcția generală economie, reforme și relații patrimoniale. Direcția cultură va fi parte componentă a Direcției generale educație, tineret și sport. Iar Direcția sănătate și Fondul municipal de susținere socială a populației fuzionează (prin absorbție) cu Direcția generală asistență socială. Proiectul deciziei în cauză a fost aprobat de 27 de consilieri. Liberalii au fost împotrivă și au părăsit sala de ședințe în semn de protest.

În final, vor rămîne fără funcții cinci funcționari, inclusiv șeful Direcției sănătate, Mihai Moldovanu, implicat în recentul scandal de la Spitalul Nr.1. Majoritatea angajaților acestor direcții își vor păstra locurile de muncă.

Conform proiectului de decizie, mijloacele financiare destinate întreținerii personalului direcțiilor lichidate vor fi transmise direcțiilor care le-au absorbit. Conducătorii organizațiilor absorbante vor efectua procedura fuziunii prin introducerea modificărilor necesare în structura direcțiilor și în actele respective.


Liberalii nu doresc schimbări

Dacă majoritatea consilierilor (socialiștii, comuniștii și cei fără de partid, PPEM și „Partidul nostru”) au vorbit în repetate rînduri despre necesitatea reformelor la Primărie și au votat pentru primii pași, liberalii au văzut în reorganizarea direcțiilor incompetență și abuzuri. Ei consideră că, pe de o parte, Silvia Radu propune unificarea mai multor direcții prin absorbție, pe de alta, a anunțat un concurs pentru ocuparea locurilor vacante de șefi ai direcțiilor ce urmează a fi reorganizate. Liderul fracțiunii Partidului Liberal, Ion Cebanu, spune că temeiul economic și logica reformei organizaționale propusă de Silvia Radu nu este clară. Nu există o expertiză juridică și economică, pentru a vedea ce se va întîmpla dacă direcțiile vor fuziona.

Liberalul susține că Silvia Radu dorește, probabil, să scape de mai mulți funcționari. Ion Cebanu l-a adus drept exemplu pe consilierul primarului general, care a fost suspendat pe motiv că și Dorin Chirtoacă este suspendat. PL insistă că doar o persoană aleasă de cetățeni este în drept să facă asemenea reforme, și nu una care ”a intrat în primărie pe geam”.

Consilierul PPEM Alla Nemerenco a afirmat că, acum trei ani, Direcția sănătate a cheltuit un milion de dolari, dar nici acum nu a prezentat strategia de dezvoltare în acest domeniu. „La început trebuia analizat sistemul. Noi plătim milioane de lei unei companii din România pentru a calcula costul construirii unui spital nou… Drept consecință, apar sume de zeci de milioane de lei pentru spitalele din oraș. Alt exemplu este Direcția asistență socială, cu 54 de angajați, cheltuiește pentru fiecare dintre ei 1400 de lei pe lună. Iar Direcția sănătate, cu doar 16 angajați, cheltuiește cîte 10 mii de lei pentru fiecare. Aceasta este eficiență? Este vorba despre depolitizare, deoarece azi 95% dintre angajații sistemului sînt membri de partid”, a menționat Nemerenco.

Șeful fracțiunii Partidului Socialiștilor, Ion Ceban, a spus că dispune de o mapă voluminoasă – culegere de încălcări ale Direcției sănătate. Și că demult trebuia decisă fuzionarea direcțiilor. „Să le fie clar liberalilor: noi nu intenționăm să ocupăm vreo funcție în Primărie și în Direcțiile controlate de aceasta. Noi insistăm să fie organizat un concurs. Voi, liberalii, v-ați obișnuit să numiți în funcții oameni de-ai voștri și să faceți ce vreți”, a subliniat consilierul.

Persoane inutile și funcții inexistente

Consilierul socialist Alexandru Odințov consideră că premizele reformei s-au copt demult. Fracțiunea este de acord că o echipă competentă formată din 10 contabili poate deservi întreaga primărie și înlocui actuala "armată" din cca 400 de oameni, care mută hîrtiile dintr-un loc în altul.

Liderul fracțiunii comuniștilor și celor fără de partid din CMC, Vasile Chirtoca, a menționat că ei susțin reformele mai cardinale.

- Noi credem că actuala structură a Primăriei nu este optimă, are mulți oameni în plus, care, fiind buni, bine educați, funcționari cu experiență, sînt nevoiți să-și umple timpul cu „dezvoltarea fanteziei”, creînd probleme pentru orășeni, apoi rezolvîndu-le. Sau o altă variantă – ei poartă hîrtii dintr-un birou în altul și le fură timpul, prin vorbărie, celor care au de lucru. De aceea, dacă nu există o distribuție clară a funcțiilor și are loc dublarea lor, ei introduc un element negativ în activitatea structurii Primăriei în ansamblu și creează probleme pentru oameni.  

O altă problemă este lipsa unor funcții. Spre exemplu, în structura Primăriei așa și nu există un departament pentru dezvoltarea turismului. Dar asta este o sarcină foarte importantă a orașului – să atragă turiști, să amenajeze zonele turistice etc.

Desigur, varianta de reformare propusă acum este mai bine decît nimic. Silvia Radu este un manager experimentat, ea a demonstrat deja flexibilitate și caracter sistemic, spre exemplu – la adoptarea bugetului pentru anul 2018. Sperăm că ea va continua cele începute și va putea rezista celor care se împotrivesc, a concluzionat Vasile Chirtoca.

”Care e următorul?”

Silvia Radu a scris pe pagina sa de pe o rețea de socializare: „Este strict necesar să modificăm radical sfera sănătății. Spitalele municipale nu corespund standardelor dorite. Avem multe de făcut. Vă asigur că vom începe reformele. Chiar dacă unii șefi se împotrivesc. Avem nevoie de o abordare nouă, de o echipă managerială pentru a lucra cu pacienții și personalul medical, care să gestioneze eficient mijloacele statului, și nu în interesele clanului venit la putere în sfera municipală a sănătății.”

La Primărie se vorbește cu reticență despre subdiviziunile care vor urma, referindu-se la faptul că documentul privind reforma structurii administrației municipale încă nu este definitivat. Însă unele presupuneri deja pot fi făcute.

Astfel, încă în noiembrie 2017, proaspătul viceprimar Ruslan Codreanu a difuzat un anunț precum că el a pus în discuție chestiunea unirii Parcului de Autobuze cu Regia Transport Electric pentru a crea o întreprindere mai eficientă în loc să cheltuim aiurea sute de mii de lei din bugetul municipalității.

Iar cu o lună mai înainte (în octombrie) Ruslan Codreanu, pe atunci încă consilier municipal al PPEM, în cadrul audierilor publice privind gestionarea transparentă a proprietății municipale, a enunțat propunerea aleșilor poporului din diferite fracțiuni și a societății civile de a uni două direcții – pe cea de arhitectură, urbanism și relații funciare cu cea juridică. El a subliniat atunci că, în urma activității ineficiente a direcțiilor, Primăria pierde multe litigii în instanță, fiind lipsită astfel de terenuri. Apropo, și juriștii fug de la Primărie din cauza salariilor mizere. Spre sfîrșitul anului trecut, din cei 30 de angajați ai Direcției juridice, rămăseseră doar 15.

Direcția generală locativ-comunală și amenajare poate suporta o restructurare majoră. Șeful ei, Petru Gontea, a demisionat la finele lunii ianuarie. Atunci, la ședință s-a vorbit despre faptul că activitatea Direcției trebuie reorganizată. E de înțeles, din moment ce printre succesele acestei structuri putem aminti distrugerea aproape în totalitate (22 din 23) a întreprinderilor municipale de deservire a fondului locativ (fostele SEL-uri). Locuitorii Chișinăului au aflat despre aceasta la finele anului trecut. În prezent ele sînt gestionate de către administratori licențiați, care verifică actele contabile, colectează datoriile și pregătesc întreprinderile pentru lichidare. Conform versiunii oficiale, cauza principală a insolvabilității întreprinderilor municipale de gestionare a fondului locativ o constituie datoriile față de furnizorii de servicii. Cele mai mari datorii sînt față de Termoelectrica S.A. (peste 600 de milioane de lei) s-au acumulat din cauza diferenței de citire a contoarelor pentru apa caldă.

Între timp, printre cauzele care au dus la falimentarea fostelor SEL-uri, administratorii numesc gestionarea lor frauduloasă de către autoritățile locale. Ei susțin că întregul fond locativ municipal a aparținut gospodăriei locativ-comunale, care gestiona banii întreprinderilor municipale de deservire a fondului locativ. Iar conducerea Direcției generale a încheiat numeroase contracte cu companii ce prestează servicii de publicitate, comunicații mobile și fixe, internet, instalare a interfoanelor etc. Pentru aceasta se iroseau bani mulți.
 

Despre reformă se vorbea acum 20 de ani

Discuțiile despre necesitatea reformării sistemului de administrare a municipiului au început încă la sfîrșitul anilor 1990. Și toți primarii generali ai municipiului Chișinău, pe parcursul acestor ani, au încercat să modifice structura organizațională în funcție de interesele care în acel timp prevalau la Primărie, nu și în oraș.

Partenerii străini au decis să mizeze pe tînărul liberal Dorin Chirtoacă, în speranța că anume el va promova reformele cardinale. Ei au elaborat un plan de reorganizare a sistemului de administrare a municipiului, care s-a tot prăfuit undeva prin direcții. Încă atunci, cu 10 ani în urmă, experții au atras atenția asupra dublării și fragmentării funcțiilor la Primărie; asupra faptului,că cele 15 direcții existente funcționează ca persoane juridice autonome, pentru care se organizează licitații separate, care au propria contabilitate, ceea ce este extrem de costisitor. În instanțele de judecată uneori se prezintă cîte doi juriști – al Primăriei și al uneia dintre direcții. Iar alteori, în sala de judecată nu vine nimeni, deoarece structurile nu comunică între ele, nu au o politică unică.

Consultanții au observat că proprietatea municipală este administrată de oricine. De o parte răspunde Direcția finanțe a Primăriei. De construcții – Direcția economie și proprietate. De terenuri – Direcția arhitectură. Direcția generală locativ-comunală – de proprietatea blocurilor de locuit. Regia Transport – de pasajele subterane. Direcția educație – de proprietatea școlilor, a grădinițelor etc. Oamenii de creație se ocupă de finanțe. Niciun funcționar de la Primărie nu a putut spune clar ce are cu adevărat orașul în proprietate.

Planul donatorilor externi presupunea reorganizarea Primăriei într-o structură unică, administrată de primarul general, și care este compusă din direcții de profil – economie și finanțe, probleme sociale, gospodării locativ-comunale, arhitectură și urbanism, plus blocul administrativ puternic (contabilitatea și secția juridică). Adică ei au propus o verticală clară, care azi lipsește.

Pentru a ne convinge de aceasta, e suficient să răspundem la o întrebare: ce structură este responsabilă de administrarea fondului locativ în orice raion al orașului (pretura sau Direcția locativ-comunală a Primăriei)? În fapt – ambele. Dar care și de ce concret răspunde? Unde e demarcarea atribuțiilor? Nu există. Dar preturile trebuie să se transforme în structuri ale ghișeului unic. Omul nu trebuie să umble prin primăria capitalei în căutarea soluției pentru problema sa – toate trebuie rezolvate pe loc, la pretură.  

Experții s-au pronunțat și pe marginea întreprinderilor municipale, a căror problem este neimplicarea în licitații. Consilierul PSRM Vitalie Mucan a declarat la ședința CMC că, în ultimii 10 ani, întreprinderile municipale nu au fost admise la licitații care erau cîștigate de companii românești de genul „Delta”, care ulterior angajau pe post de subantreprenor întreprinderi de tipul „Exdrupo”. Acestea se mulțumeau cu copeici, iar străinii cîștigau bani mulți. Comisia specială creată în acest sens de CMC anul trecut a concluzionat că este necesar să se lucreze direct cu întreprinderile municipale. Va fi un impuls pentru dezvoltarea lor.

Pentru ca Primăria să funcționeze calitativ, e nevoie de reforme cardinale, însă e un proces de durată, anevoios și costisitor. Ceea ce au votat consilierii este doar începutul, va urma un proces complex, care afectează toate structurile, inclusiv Consiliul municipal.

Vom aminti că CMC trebuie să adopte documente strategice, reglementare, iar Primăria – să învețe a le executa întocmai. În prezent, în cadrul ședințelor, adesea au loc dezbateri politice pe marginea unor decizii deloc strategice – privind oferirea unei persoane private în proprietate a unui teren sau legalizarea terenului de sub casă. Iar primarul ia decizii strategice, care nu țin de competența sa – privind lărgirea străzilor sau lichidarea și deschiderea rutelor transportului public. În consecință, adesea are loc o substituire a atribuțiilor Primăriei și Consiliului municipal. Dar dezvoltarea capitalei Moldovei depinde în primul rînd de deciziile și acțiunile coordonate ale acestor două entități.

 

Urmărește-ne pe Facebook, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Sondaj Toate

load