COVID-19 în MOLDOVA  Mai multe detalii

TEMELE PRINCIPALE Toate Știrile

mai multeminimizează

Mastercard Open Talk: cashless și inovațiile de plată în Moldova ©

Mastercard Open Talk: cashless și inovațiile de plată în Moldova

Este foarte simplu să achiți cu cardul pentru o călătorie cu taxiul! La fel de simplu este și transferul banilor de pe un card pe alt card fără a ieși din casă! Și mai simplu este să cumperi o cafea în oraș cu ajutorul unui ceas inteligent. Accesul gratuit la internet, creșterea numărului de utilizatori ai telefoniei mobile și gadgeturile avansate creează o atmosferă favorabilă pentru dezvoltarea economiei fără numerar în țară.

În cadrul evenimentului Mastercard Open Talk, care a avut loc la sfârșitul lunii februarie în Chișinău, au fost discutate mai multe aspecte, printre acestea s-a remarcat la ce nivel este cashless în Moldova, care sunt preferințele în ceea ce privește plățile fără numerar în rândul cetățenilor țării, la fel și despre aceea la ce ne putem aștepta de la tehnologiile de plată în viitor.

Potrivit lui Victor Șușu, directorul departamentului sisteme de plăți al Băncii Naționale a Moldovei, moldovenii folosesc din ce în ce mai mult cardurile bancare în tranzacțiile de plată. Așadar, la sfârșitul anului 2019, numărul de carduri de plată din țară s-a ridicat la 2 milioane, ceea ce este cu 4% mai mult decât în ​​anul 2018. Totodată, în ultimul an (din 2018 până în 2019), dintre toate tranzacțiile efectuate cu cardurile de plată, numărul tranzacțiilor fără numerar a crescut cu 57%. La fel se dezvoltă și infrastructura de plăți - astăzi în Moldova există 18 mii de terminale de plată, adică cu 15% mai mult decât la sfârșitul anului 2018

Cât de des și pentru ce achită cetățenii Moldovei cu cardul?

Conform rezultatelor unui studiu realizat de compania Mastercard în rândul deținătorilor cardurilor din Moldova, 90% dintre utilizatori sunt încrezuți în comoditatea și siguranța plăților fără numerar. Majoritatea deținătorilor de carduri (63%) folosesc în mod regulat cardurile bancare - mai des decât o dată pe săptămână. Cel mai des locuitorii Moldovei efectuează achitările fără numerar pentru produsele alimentare (71%), pentru servicii comunale (49%) și pentru îmbrăcăminte (48%). În același timp, studiul a arătat că plățile fără numerar pentru locuitorii Moldovei, nu sunt suficiente pentru achitările din transport, taxi, precum și atunci când cumpără bilete la teatru și cinema.

La fel plățile online sunt populare pentru clienții băncilor— 57% dintre cei intervievați efectuează achizițiile online, dintre aceștia 60% — nu mai puțin de o dată pe lună. Cel mai des achizițiile se efectuează de la telefon (77%), mai rar de la calculator — (48%) și cu ajutorul planșeului (13%).

Serviciile digitale și soluțiile inovatoare pentru plăți în Moldova sunt deosebit de relevante - moldovenii înșiși așteaptă acest lucru. În felul acesta, conform rezultatelor studiului, 61% dintre clienții băncilor doresc să achite cu ajutorul telefonului mobil, 40% cu un ceas inteligent, 37% cu carte de identitate sau pașaport, precum și cu dispozitive de uz casnic (20%) și brățările fitness (20%). Printre metodele de autentificare preferate, utilizatorii aleg un cod pin (46%) și biometrie - o amprentă (42%).

Mastercard — 20 de ani pe piața din Moldova.

Vladimir Rymchuk, directorul regional al Mastercard în Moldova, a subliniat că în ultimii 5-6 ani, piața din Moldova a înregistrat progrese semnificative în dezvoltarea cashless. Dacă mai înainte cardul se utiliza în principal pentru retrageri de numerar sau pentru achiziții în străinătate, astăzi plățile se dezvoltă tot mai mult pe plan intern. Deci, numărul de plăți cu cardurile Mastercard a crescut de 2,5 ori, iar cifra totală de afaceri - de 9 ori. Mai mult ca atât, majoritatea cardurilor permit utilizatorilor să plătească „cu o singură atingere”: 67% dintre cardurile Mastercard din Moldova sunt fără contact. Aceasta este o realizare excelentă și o rezervă bună pentru viitor, inclusiv pentru dezvoltarea plăților mobile și ale altor servicii.

Piața moldovenească este deschisă noilor soluții de plată, care se bazează pe tehnologia de plată fără contact. Astăzi, această modalitate nu este doar cea mai sigură tehnologie pentru plăți: dar stă la baza serviciilor de plată la nivel mondial - precum Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay.

De exemplu, anul acesta Garmin Pay a devenit disponibil pentru deținătorii cardurilor Mastercard de la Victoriabank. Această soluție inovatoare permite proprietarilor de ceasuri Garmin să plătească cumpărăturile fără contact.

În același timp, potrivit Băncii Mondiale, astăzi doar 44% din populația Moldovei are un cont în bancă. Vladimir Rymchuk este sigur că acest lucru indică un potențial semnificativ pentru dezvoltarea plăților fără numerar în țară - în rețeaua de comerț și servicii, infrastructura urbană și alte arii, iar Mastercard, la rândul său, are o expertiză extinsă și tehnologii pentru introducerea inovațiilor de plată în Moldova și dezvoltarea în continuare a incluziunii financiare a populației.

Ce tendințe determină viitorul plăților?

Potrivit lui Yuri Batkhin, vicepreședinte pentru dezvoltarea afacerilor pentru Mastercard în Ucraina și Moldova, viitorul plăților este determinat de mai multe tendințe cheie: necesitatea crescândă a utilizatorilor serviciilor financiare pentru soluții perfecte, convenabile, care să corespundă stilului și ritmului lor de viață; dezvoltarea rapidă a serviciilor digitale și deschiderea noilor oportunități prin extinderea ecosistemului de plăți și a băncilor deschise (open banking).

Deja o parte semnificativă a serviciilor financiare s-a transferat în spațiul digital, iar acest curent digital va fi doar consolidat în viitor. Dacă anterior se vorbea despre smartphone-uri la scară largă cu tehnologie NFC, acum conceptul de „instrument de plată” devine aplicabil pentru lucruri și dispozitive complet diferite: ceasuri, trackers fitness, bijuterii și multe altele.

În același timp, pe lângă comoditate, problema principală care va preocupa utilizatorul și în care nu poate exista compromis este securitatea. Soluția ideală pentru protejarea deținătorilor de carduri este tehnologia bazată pe biometrie. Aceasta se referă la autentificarea utilizatorului folosind amprenta, recunoașterea feței, carcasa și alte metode inovatoare. Acest lucru se dezvoltă acum la scară globală. Apropo, în țara noastră se observă și această tendință. Conform rezultatelor studiului Mastercard din Moldova, printre metodele de autentificare preferate, 42% dintre utilizatori aleg biometria - o amprentă.

Următorul pas inovator către securitatea maximă a plăților este biometria comportamentală. Cu câțiva ani în urmă, Mastercard a achiziționat compania NuData și proiectul său NuDetect, care folosește biometria comportamentală. Inteligența artificială generează un profil de utilizator unic bazat pe caracteristicile sale comportamentale (viteza și maniera de a introduce parola și textul, controlul mouse-ului etc.), iar după aceea, sistemul recunoaște utilizatorul prin aceste caracteristici unice și protejează în mod fiabil tranzacția de fraude.

Toate aceste tendințe au ceva în comun - tendința spre simplificare. Anume astfel de tehnologii precum NFC, biometrie, soluții digitale unice pot face procesul de calcul mai rapid, mai convenabil și mai sigur. Și aceasta este exact ceea ce așteaptă utilizatorii înșiși de la plăți.

Citește-ne pe Twitter, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Advertorial.

Știrile partenerilor noștri
Mai multe

Sondaj Toate

load