Oamenii de știință au descoperit un fenomen care poate avertiza despre un tsunami

15 feb. 2020,, 03:00   Ştiinţă şi IT

Cercetătorii de la Universitatea de Stat din Moscova au descris undele gravitaționale libere care provoacă valuri seismice de suprafață în ocean.

Munca în comun a angajaților Departamentului de Fizică al Universității de Stat din Moscova și a colegilor lor din Japonia a permis studierea efectului în care undele seismice de suprafață de la fundul oceanului generează valuri gravitaționale în ocean. Noul fenomen nu are nici măcar un nume oficial, de aceea oamenii de știință au propus prescurtarea „FGSS waves” (Free Gravity waves excited in the ocean by Seismic Surface waves - valuri gravitaționale libere, create în ocean de valurile seismice de suprafață).

Autorul articolului, șeful departamentului de geofizică, profesor în Departamentul de fizică marină și terestră din cadrul Universității de Stat din Moscova, Mihail Nosov, remarcă faptul că pînă acum noul fenomen nu ar trebui să fie numit un prevestitor al tsunami-ului, deoarece aceste valuri gravitaționale nu ne permit să prezicem cu siguranță dezastrul care se apropie. Dar fluctuațiile nesemnificative ale nivelului mării în apropierea coastei, care provoacă „valuri FGSS”, pot fi considerate un semnal natural care indică apropierea tsunami-ului.