Gaura din stratul de ozon, amenințată de noi substanțe chimice

25 feb. 2018,, 18:31   Ştiinţă şi IT

Deși au trecut peste 30 de ani de la intrarea în vigoare a Protocolului de la Montreal, stratul din stratosfera inferioară rămîne periculos de subțire, în special în zonele latitudinilor medii.

Asta ar putea fi din cauza substanțelor chimice necontrolate. Dacă ai crescut în anii ’70 sau ’80, ai auzit probabil o mulțime de știri cu privire la clorofluorocarburi (CFC). Atunci oamenii de știință și-au dat seama că CFC-urile ar putea dăuna stratului de ozon al atmosferei noastre. În 1987, aproape 200 de state ale lumii au semnat Protocolul de la Montreal, care a interzis CFC-urile. Scopul a fost acela de a limita extinderea găurii din stratul de ozon situat deasupra Antarcticii.

Astfel, gaura din Antarctica a devenit ușor de gestionat. Protocolul de la Montreal a fost un succes, ajutînd la reducerea a 135 de miliarde de tone de emisii de dioxid de carbon între 1989 și 2013. De fapt, CFC-urile sînt gaze cu efect de seră.

Din nefericire, dovezile dintr-un studiu publicat în Atmospheric Chemistry and Physics sugerează că nivelurile de ozon din stratosfera inferioară a planetei noastre au scăzut, mai ales în zonele latitudinilor medii, unde locuiesc majoritatea oamenilor de pe Pămînt. Cercetătorii suspectează că așa-numitele „substanțe cu durată scurtă de viață” (VSLSes), care conțin clor și brom, sînt cele din spatele scăderii nivelului de ozon.

Fizicianul William Bell, care a condus studiul, a declarat că nu Protocolul de la Montreal este de vină. Acordul din 1987 nu include VSLSes în lista sa de produse chimice interzise, ​​mai ales pentru că aceste substanțe chimice ar trebui să aibă o durată de viață foarte scurtă. Oamenii de știință nu se așteptau să se supună destul de mult timp pentru a ajunge în stratosferă.

Dar se pare că pot. Partea proastă este că și schimbările climatice ar avea un cuvînt de spus în asta. Bell și colegii lui consideră că schimbările climatice au dus la eliminarea ozonului din tropice. În zonele latitudinilor medii, stratul de ozon este deja mai subțire, iar oamenii de știință sînt expuși la razele ultraviolete.

Multe întrebări rămîn fără răspuns. Ce păstrează nivelurile de ozon subțiri în aceste zone tropicale și nu în zonele cu latitudini mai mari? Care este cel mai bun mod de a aborda această problemă? Acum, oamenii de știință trebuie să muncească să ne dea cîteva răspunsuri.