X 
Transnistria stiri: 1380
Eurovision stiri: 500
Preşedintele stiri: 3988

Xenofobie sub lozinci „proeuropene”?

10 dec. 2018,, 20:30   Societate
3032 3

Vom analiza două manuale de istorie a românilor care cuprind epocile antică şi medievală. Autor al primului din ele – „Istoria românilor. Manual pentru clasa a V-a. Chişinău, 2000" (și astăzi este folosit în școlile Republicii) – este dl Parasca P.

Din introducere (p. 121) elevilor li se insuflă că ei vor „studia istoria neamului". Dar copii de „alte neamuri"? Ce fel de istorie trebuie să studieze ei? Oare chiar din start nu are loc o discriminare a elevilor pe principiu naţional?

La p. 125 se menţionează că „strămoşii îndepărtaţi ai neamului românesc" sînt geţii şi dacii. Dar cum rămîne cu „alte neamuri" conlocuitoare? Şi oare nu ştie autorul că pe planetă există un singur neam omenesc? Mai jos, la p. 134 şi 137 (în variantă mărită) este amplasată harta arealului de locuire al tracilor – „strămoşilor românilor": de la Marea Egee şi Dunărea de Mijloc pînă la Nipru. Ce-i asta, harta pretenţiilor teritoriale faţă de Bulgaria, Turcia, Ungaria, Ucraina?

La p. 145 la tema „Relaţiile geto-dacilor cu populaţiile vecine" se menţionează, că „fiind inferiori geto-dacilor, sciţii nu au influenţat modul de viaţă a băştinaşilor". De ce inferiori, prin ce inferiori şi cum putea fi că au trăit secole împreună, iar sciţii nu numai că „nu i-au influenţat" pe geţi, dar chiar şi au rămas inferiori? Oare nu de la doctorul Goebbels a preluat dl Parasca această teorie. Ce le poate cultiva elevilor „informaţia ştiinţifică" despre superioritatea strămoşilor lor asupra popoarelor vecine, în afară de fobie şi trufie naţională falsă?

Ce-i drept, se recunoaşte că măcar grecii „au influenţat cu siguranţă" geto-dacii. Dar imediat se relevă: „că dacii au preluat selectiv şi că niciodată nu s-au mulţumit să reproducă fidel tipuri greceşti, ci le-au asimilat, integrîndu-le în propriile lor serii tipologice". Deci copiilor li se insuflă ideea superiorităţii „românilor" (prin intermediul strămoşilor geto-daci) faţă de vecini, iar dacă şi a fost influenţă din afară, ea nu era hotărîtoare. Iar la p. 150, este adus un citat în spiritul teoriei rasiste a lui A. Rosenberg: Poporul geto-dac era „mai presus de toţi ceilalţi barbari, fie ei Tracii din Sud, Germanii din Nord, ori Celţii din Vest".


Continuarea articolului citiți pe moldovenii.md.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?