X 
Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3991

Eremia: Consumatorul din Moldova pune preț pe dreptate

15 mar. 2019,, 07:40   Societate
2705 0

Consumatorii din Republica Moldova depun tot mai des plîngeri la Agenția pentru Protecția Consumatorului și Supravegherea Pieței (APCSP) atunci cînd li se încalcă drepturile.

Plîngerile sînt tot mai „inteligente și mai principiale”. „Nu contează dacă suma produsului ar fi mare sau mică, mai degrabă consumatorul își vrea dreptate”, a declarant pentru IPN, directorul APCSP, Iurie Eremia.

Potrivit lui Iurie Eremia, există și consumatorii care nu mai întreprind nicio acțiune după ce depun plîngerea la Agenție, așa cum există și plîngeri depuse care nu țin de competența Agenției, ultimele fiind redirecționate instituțiilor de resort.

Cel mai des moldovenii se plîng pe tehnica neconformă. În ultima perioadă, potrivit lui Iurie Eremia, apar tot mai multe plîngeri pe serviciile prestate în turism, în aviație, în finanțe, privind calitatea și cantitatea combustibilului, dar și în alte domenii, precum construcțiile sau serviciile comunale.

Potrivit lui, după depunerea plîngerii de către consumator, cu dovada neconformității produsului, dar și a refuzului agentului economic de a soluționa problema, Agenția încearcă să oblige agentul economic să satisfacă cerințele. Dacă neconformitatea se demonstrează și agentul economic nu acceptă să achite despăgubiri sau să schimbe produsul, Agenția se poate adresa în instanța de judecată.

Sumele cele mai mari pe care Agenția a reușit să le restituie consumatorului au fost, într-un caz, peste 23 de mii de euro și, în alt caz, 37 de mii de euro, prețul a două apartamente de locuit.

Referindu-se la plîngerile nefondate, Iurie Eremia, a remarcat că dintre acestea apar în urma unor scheme puse la cale de persoane fizice sau juridice. Agenția deține chiar și o „listă neagră” a acestor consumatori. „Avem și o experiență cu o asociație obștească reprezentanții căreia merg în piețe, de exemplu, și fac anumite controale, după care trimit rezultatele la Agenție și solicită intervenția. Ceea ce nu este corect. Controale poate face doar Agenția și nu asociațiile obștești”, susține Iurie Eremia.

Întrebat fiind despre obligativitatea agenților economici de a prezenta, la cerere, cartea de reclamații, Iurie Eremia a menționa că aceștia sînt obligați să o facă. Dacă refuză, consumatorul este în drept să cheme Poliția care documentează cazul, apoi transmite informațiile la Agenție. Dînsul spune că neprezentarea cărții de reclamații este un fenomen răspîndit și consumatorii se plîng tot mai mult la Agenție pe acest lucru. Administratorii companiilor sînt obligați să răspundă la înscrisele în cartea de reclamații în termen de 14 zile. În cazul cînd consumatorul nu este satisfăcut de răspuns, scrie o plîngere la Agenție, iar aceasta se implică.

Potrivit statisticii, anual APCSP primește peste 10 mii de apeluri telefonice-plîngeri pe încălcarea dreptului consumatorului.

Anual, pe 15 martie, este marcată Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?