Strămoșul SUV al ŠKODA: jubileul de 50 ani al modelului Trekka

Strămoșul SUV al ŠKODA: jubileul de 50 ani al modelului Trekka
Фото: skoda

Jubileul părintelui familiei SUV al ŠKODA: modelul Trekka a început să fie produs cu 50 ani în urmă, la 2 decembrie 1966, în Otahuhu (Noua Zeelandă). În 1972 au fost lansate peste 3 mii de exemplare de autovehicule compacte SUV.

«În cadrul ŠKODA am tins mereu să propunem soluții de o relevanță maximă pentru piețele locale – comentează Andrea Frydlová, directorul muzeului ŠKODA în Mladá Boleslav. – Modelul Trekka cu un grad înalt de carosabilitate, care a fost creat în comun cu importatorul în Noua Zeelandă și producătorii locali, ilustrează excelent această filosofie».

Producătorul din Mladá Boleslav asimilează de mult timp piața Noii Zeelande în mod activ: exportul automobilelor Laurin & Klement a fost deja înfiripat cu mai bine de o sută de ani în urmă.


În virtutea particularităților vamale și fiscale, automobilele dezasamblate ŠKODA ce erau livrate în Noua Zeelandă se importau de compania Motor Industries International din Otahuhu din 1956. Modelul ŠKODA Trekka a fost elaborat în comun cu câteva zeci de producători locali și reprezentanți ai brandului din Mladá Boleslav, obținând statutul de automobil fiabil, compact și de uz cotidian pentru fermierii locali, comercianți și întreprinzători.

În anii 1965 și 1966 s-au creat câteva schițe și prototipuri ale modelului, care au fost rezultatul muncii eficiente a lui Josef Velebný, ex-șef al departamentului de elaborare a caroseriilor ŠKODA și a designerului George Taylor din Noua Zeelandă. Automobilul a fost construit în baza ŠKODA Octavia și a primit drept moștenire șasiul corespunzător, cadrul cu tub central și suspensia independentă, produse în cadrul uzinei din Mladá Boleslav. Modelul a obținut trăsături excelente datorită scurtării distanței dintre axe de la 2 389 mm la 2 165 mm și datorită schimbării raportului de angrenare a transmisiei principale, majorată de la 4,78 până la 5,25. Pe lângă aceasta, dispunând de anvelope de dimensiunea 5,90 x 15”, garda de sol Trekka atingea dimensiunile de 190 mm, iar blocarea opțională a diferențialului ameliora caracteristicile automobilului de teren acționat pe roțile din spate.

Motorul cu supape acționate de sus de 4 cilindri amplasat în partea din față, dispunând de capacitatea de 1 221 cm3 elabora puterea de 34 kWt (47 cai putere) cu 4 500 rpm, momentul de torsiune atingea 87 Nm la 3 000 rpm. ŠKODA Trekka era dotată cu o cutie de viteze sincronizată de 4 trepte și dezvolta viteza maximă de până la 110 km/h. Consumul de combustibil atingea 11 l la 100 km și constituia factorul principal al caracterului econom al automobilului.

Câteva variante de caroserie erau disponibile la comandă: autocamionetele cu trei uși cu 2-8 scaune, modelul cu acoperiș din prelată, automobilele cu acoperiș dur din plastic, universal și versiunea de plajă. Lungimea Trekka constituia 3 590 mm, lățimea – 1 600 mm, înălțimea – de la 1 785 până la 2 040 mm. Greutatea modelului oscila de la 920 până la 980 kg, iar capacitatea atingea 500 kg.


În perioada anilor 1966 – 1972 s-au produs peste 3 000 exemplare Trekka, una din primele modele proiectate și produse în Noua Zeelandă. ŠKODA a exportat automobile pe piețele din Australia, Fiji, Samoa și Vietnam. O concepție similară a fost elaborată în Pakistan unde s-a organizat lansarea autoturismelor compacte Skopak de tip SUV în luna mai 1970. În prezent, ŠKODA continuă să comercializeze cu succes automobile în Noua Zeelandă, Australia, precum și pe mai mult de 100 piețe la nivel mondial.


Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Adăugaţi Comentarii

captcha

trimite știrea ta

Fiți coautorul nostru! Dacă aveți o știre interesantă împărtășiți-ne-o și nouă!


captcha

Întrebarea zilei Toate

load