X 
Transnistria stiri: 1379
Eurovision stiri: 499
Preşedintele stiri: 3986

Reducerea statelor de personal din Cancelaria de Stat sau minimizarea reformei (DOC)

29 oct. 2016,, 10:30   Economie
7697 2

Как реформируют Госканцелярию Молдовы?
Foto: sputnik.md

La ultima ședință a Guvernului, ultima chestiune de pe ordinea de zi a fost prezentată de către secretarul general al Cancelariei de Stat: cu privire la modificarea hotărîrii Guvernului nr.657 din 06.11.2009.


Prin această hotărîre au fost aprobateanterior: Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Cancelariei de Stat; structura Cancelariei de Stat; Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Cabinetului Prim-ministrului, precum și lista organizaţiilor şi întreprinderilor monitorizate de Cancelaria de Stat.

Prezentînd proiectul, s-a afirmat că modificările propuse vin să asigure executarea prevederilor expuse în Strategia privind reforma administrației publice centrale și locale pentru anii 2016-2020. Strategia respectivă a fost adoptată cu scopul de a realiza Programul de activitate a Guvernului doar pentru anii 2016-2018. Autorii Strategiei au dat asigurări, precum că ea se bazează pe faptul că, în anul 2020, administrația publică va deveni (în sfîrșit!) eficientă și responsabilă, va deservi doar interesele cetățenilor, utilizînd eficient resursele financiare, aplicînd standardele relevante europene, procese transparente, toate acestea permițîndu-i administrației să devină catalizatorul dezvoltării continui și stabilității țării.

Modificările propuse și déjà adoptate se referă la micșorarea statelor de personal ale Cancelariei de Stat de la 239 la 171. În loc de 4 secretari generali adjuncți vor fi 3. Direcția comunicare și protocol și Biroul Relații cu Diaspora vor fi trecute în subordinea directă a primului ministru. Iar Biroul Politica de Reintegrare (anterior: Biroul pentru Reintegrare) trece în subordinea viceprim-ministrului responsabil de realizarea politicii în domeniul reintegrării țării. Din regulamentul Cancelariei au fost excluse funcțiile direcţiilor, secţiilor şi alte subdiviziunilor Cancelariei. La prima vedere este un pas semnificativ – se micșorează statele de la 239 la 171 unități.

De facto, prin așa-zisele modificări e aprobat numărul de personal, care a existat în anul 2002 – 171. Care apoi, în anul 2009 a crescut pînă la 189, în anul 2010 – 193, în 2012 – 233, ca în anul 2014 să se ajungă la – 239.

Deci, actualmente este reaprobat același stat de funcții – 171, cîte au fost déjà în anul 2002. Mai mult decît atît.

De menționat că prin Decretul Președintelui RM nr.130 din 10.06.91 cu privire la formarea Cancelariei de Stat a Republicii Moldova, au fost lichidate Cancelaria Preşedintelui Republicii Moldova şi Cancelaria de Stat a Guvernului și formată Cancelaria de Stat cu un aparat unic al Preşedintelui şi al Guvernului, avînd o structură și un personal cu mult mai limitat, decît cel de azi. Din anul 1991 în componența Cancelariei unice erau 8 servicii și 7 secții. Azi sînt propuse: 9 direcții, 2 birouri, 1 secție, 4 servicii și 3 secretariate. Important e că acel Decret este în vigoare și azi, căci pe parcursul a 25 de ani nu a fost nici modificat, nici abrogat.

Dacă careva reforme minimizate ale aparatului central al Cancelariei de Stat sînt propuse, atunci nu se zice nimic despre oficiile teritoriale ale Cancelariei. E vorba de 10 oficii teritoriale (raionale), în statele cărora sînt: șeful oficiului, 2-5 șefi adjuncți ai oficiului teritorial, 3-11 specialiști principali, un inspector și un șofer. În total, în oficii teritoriale sînt cca 200 unități de personal. Iar împreună cu diverse altele structuri din subordinea Cancelariei de Stat, Statele sumare constituie 1198 unități.

Ceea ce a fost propus, referitor la micșorarea aparatului central al Cancelariei – de la 239 la 171 unități, de facto, sînt lichidate funcțiile vacante, care au fost expuse în decizia Guvernului cu privire la moratoriul numărului unităților de personal angajate în cadrul organelor administrației publice și a altor instituții finanțate din bugetul de stat, anunțat în luna august.

Costul cheltuielilor bugetului pentru întreținerea Cancelariilor Guvernului și a Președintelui constituie, respectiv pentru anul 2015/2016:
mil. lei

Anul 2015

Anul 2016


total

Inclusiv,
pentru
personal

total

Inclusiv,
pentru
personal

Președinția

16,2

10,5

17,5

11

Cancelaria de Stat a Guvernului

306

91,5

389

93

TOTAL:

322,2

102

406,5

104


Și în loc să se revadă posibilitatea formării iarăși a unei Cancelarii unice a Executivului (a Președinției și Guvernului), care ar consolida relațiile dintre Președinție și Guvern, ar permite real să fie economisite surse financiare și umane semnificative, mai mult decît posibil ca în rezultatul acestei “reforme” propuse să se încerce doar angajarea unor noi cadre în aparatul central, în locul multora, care sunt azi în funcție, începînd de la primele Guverne, de la începutul anilor 90. Și nu va fi revăzută deloc structura oficiilor teritoriale.


0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?