Transnistria stiri: 1422
Eurovision stiri: 505
Preşedintele stiri: 3993

Ecoul atacurilor teroriste: serviciile speciale din Moldova vor să activeze după modelul american

22 aug. 2016,, 15:20   Societate
11413 10
Эхо терактов: Спецслужбы Молдовы хотят работать по американскому образцу
Foto: sputnik.md

Victor Surugiu

Guvernul Moldovei a acceptat să ofere Serviciului de Informaţii şi Securitate competenţe ce afectează drepturile cetăţenilor simpli, dar permit contracararea mai eficientă a extremismului şi pericolului terorist.


Experţii însă cred că în cazul dat este vorba despre dublarea competenţelor şi sporirea rolului serviciilor speciale sub pretextul luptei antitero.

Ierarhia antitero

În rolul de autor al pachetului antitero figurează directorul Serviciului de Informaţii şi Securitate al Moldovei (SIS), Mihai Balan. Proiectul de lege referitor la prevenirea şi combaterea terorismului prevede modificarea structurii serviciilor speciale prin reformatarea unei subdiviziuni. În prezent Centrul Antitero există, dar SIS-ului nu-i convine lipsa unor competenţe suficiente.

În perspectivă, angajaţii acestuia vor putea organiza teste antitero – să verifice în mod confidenţial persoane, încăperi, mijloace de transport şi alte obiecte. Procedura de testare trebuie aprobată de Guvern. În limitele competenţei sale, subdiviziunea specială a SIS-ului va emite instrucţiuni obligatorii spre executare.

Cetăţenii, întreprinderile şi organizaţiile vor fi obligate să susţină activităţile antiteroriste, ceea ce presupune transmiterea, în caz de necesitate, a patrimoniului, documentelor şi informaţiei.

Persoanele care vor fi prejudiciate vor avea dreptul la compensaţii. Activitatea întreprinderilor şi organizaţiilor ce împiedică lupta cu terorismul poate fi sistată. Pentru nesupunerea cerinţelor SIS-ului legate de contracararea terorismului se prevede răspundere administrativă şi penală.

La nivelul centrelor raionale şi al municipiilor vor fi create consilii teritoriale antitero, care vor fi abilitate cu luarea deciziilor importante în situaţii de criză. Printre sarcinile acestora sînt: organizarea evacuării populaţiei, desfăşurarea negocierilor cu teroriştii, asigurarea măsurilor de răspuns.

În fruntea ierarhiei antitero se află preşedintele ţării. El va efectua comanda operaţională antitero şi va coordona întreaga activitate în acest domeniu. În proiectul de lege sînt stabilite competenţele tuturor structurilor de stat – de la guvern şi ministere pînă la serviciul vamal şi organele de drept. În fiecare instituţie de profil vor apărea angajaţi responsabil pentru sectorul antitero.

O asemenea abordare serioasă şi complexă a fost explicată de Mihai Balan prin înteţirea acţiunilor teroriste în diferite ţări şi prin riscul transformării Moldovei într-o zonă de tranzit şi refugiu pentru potenţiali şi actuali terorişti.

Potrivit lui, ţara noastră ar putea ajunge în zona de interes a grupării teroriste „Stat Islamic”. „Actele teroriste au un impact tot mai mare asupra securităţii ţării, iar pericolul devine tot mai simţitor”, se arată în nota informativă la proiectul de lege. Reprezentaţii SIS-ului consideră că legislaţia naţională conţine multe lacune, din a căror cauză Moldova nu poate răspunde provocărilor internaţionale.

De la chinologi pînă la profiling

Mai mulţi experţi intervievaţi de NOI.md sînt de părere că probabilitatea actelor teroriste în Moldova e mică, deoarece ţara nu participă direct la lupta împotriva „Statului Islamic”, noi nu avem o confruntare religioasă. În opinia lor, în Moldova terorismul nu are unde se desfăşura, iar ţara nu prezintă interes pentru acest gen de activitate. Obiectivul prioritar al militanţilor ISIS, care suferă înfrîngeri în Irak şi Siria, sînt alte ţări europene.

Totuşi, analiştii nu exclud posibilitatea creşterii pe viitor a ameninţărilor teroriste. În ultimul timp, mulţi se întreabă: în ce măsură instituţiile competente sînt capabile să prevină acest pericol? Or, serviciile speciale nu au experienţă de luptă cu terorismul, nu doar cu cel islamic, cu excepţia cazurilor de depistare a aşa-zişilor „terorişti politici”, care, potrivit SIS-ului, planificau o lovitură de stat în Moldova.

Potrivit organelor de drept, după o serie de acte teroriste în alte ţări, în Moldova au fost întreprinse măsuri suplimentare de securitate în locurile publice şi de agrement. A fost întărită paza obiectelor de infrastructură vitală şi de importanţă critică, a fost înăsprit regimul de frontieră cu Ucraina şi România.

Desigur, schimbări radicale în sistemul de securitate nu au avut loc. În acest scop, SIS a elaborat un pachet antitero ce prevede noi măsuri de luptă cu teroriştii. În afara noutăţilor menţionate deja, acesta mai prevede şi măsuri sporite de securitate în transportul aerian. O parte dintre acestea deja au fost implementate în comun cu serviciile de profil ale aeroportului, altele vor fi aplicate după intrarea în vigoare a legii.

În special, în aeroportul din Chişinău a fost majorat numărul de agenţi se securitate în civil, sînt verificate mai minuţios datele din paşaport ale pasagerilor. Pe toate cursele este implicat serviciul chinologic, în cazuri speciale este aplicat aşa-zisul sistem de profiling– sistemul de efectuare a sondajelor printre pasageri, după o metodă specială, pentru depistarea persoanelor suspecte.

De ce serviciile speciale au nevoie de listele pasagerilor

Cele mai multe întrebări au apărut în legătură cu intenţia SIS-ului de a obliga companiile aeriene din reţeaua de rute din care face parte Moldova să le transmită serviciilor speciale datele despre pasageri după îmbarcarea la bordul aeronavei, dar nu mai tîrziu de momentul decolării. Detaliile de procedură urmează a fi elaborate de către organele de securitate împreună cu transportatorii aerieni.

Potrivit autorilor iniţiativei, accesul la aceste liste va permite efectuarea unui complex de măsuri de securitate, verificînd identitatea pasagerilor pînă la momentul de trecere a controlului de frontieră în ţara de destinaţie. Printre principalele sarcini se numără identificarea şi depistarea legăturilor cu teroriştii străini, care vin sau pleacă în Europa pe calea aerului. Datele despre pasageri vor fi transmise serviciilor speciale străine, în cazurile prevăzute de acordurile internaţionale.

Un sistem similar a fost introdus după actele teroriste din 11 septembrie 2001 din SUA, unde Departamentul de securitate internă a obţinut acces la sistemul de rezervare a biletelor pentru familiarizarea cu datele despre pasageri. Pentru neexecutarea acestei cerinţe transportatorii aerieni sînt amendaţi cu 5 mii de dolari pentru fiecare pasager. Mai mult, companiile aeriene, ce au rute spre SUA, cu ajutorul unui echipament special, transmit serviciilor de securitate listele cu pasageri.

Aceste informaţii sînt destinate serviciilor speciale americane, ce se ocupă cu combaterea terorismului, care pînă la sosirea cursei stabilesc pasagerii suspecţi şi se ocupă apoi separat de ei. În jurul acestui sistem, în SUA au apărut diferite scandaluri din cauza erorilor de identificare a călătorilor. Din cauza erorilor serviciilor de securitate, în „listele negre” ale pasagerilor au ajuns bebeluşi și membri ai Congresului SUA.

Şi în ţările UE a început implementarea sistemului schimbului de informaţii despre călătorii ce vin pe calea aerului. Pînă la un anumit moment, legile europene îndreptate spre protecţia datelor personale permiteau nedivulgarea acestei informaţii. În aprilie 2016, la Strasbourg, în cadrul şedinţei plenare a Parlamentului European, a fost adoptată hotărîrea privind extinderea accesului la informaţia despre pasageri: ţările UE, cu excepţia Danemarcei, vor face schimb reciproc de date.

Proiectul de lege moldovenesc se deosebeşte de modelul american şi cel european prin faptul că nu stabileşte clar competenţele organelor de drept, fapt ce comportă riscul imixtiunii în viaţa privată a cetăţenilor şi accesul serviciilor speciale la informaţii excesive despre pasageri. În UE, de exemplu, este stabilită prioritatea protecţiei datelor personale ale acestora, iar termenul de păstrare a informaţiei constituie 6 luni. Modul de utilizare a informaţiei este strict verificat, iar dreptul de a solicita aceste date îl are doar persoana împuternicită şi doar cu respectarea unor condiţii speciale.

Sub pretextul luptei cu terorismul

Un reprezentant al unui transportator aerian a comunicat pentru NOI.md că este vorba despre schimbările principiilor de păstrare a informaţiei despre pasageri, ce nu-i vor afecta pe călătorii. Blocul de date ce prezintă interes pentru serviciile speciale nu ţine de informaţia strict confidenţială şi conţine înscrisul din baza de date a sistemului de rezervare. Adică, anume această informaţie, colectată în prezent de către companiile aeriene în momentul perfectării biletelor şi înregistrării la ruta respectivă: datele de identificare ale pasagerului, data zborului, rutele, coordonatele, prezenţa bagajului şi modul de achitare.

Potrivit expertului, această idee a fost discutată demult, însă nu era susţinută nici în societate, deoarece afectează viaţa privată a cetăţenilor, nici de companiile aeriene, deoarece implică obligaţii suplimentare. Propunerea serviciilor speciale presupune cheltuieli financiare pentru transportatorii aerieni, deoarece sistemul extern a fost creat pentru gestionarea informaţiei privind rezervările călătorilor şi nu presupune transmiterea datelor terţelor persoane. Cheltuielile suplimentare ţin de necesitatea procurării şi instalării unui soft special, precum şi angajarea şi instruirea personalului pentru îndeplinirea acestor angajamente.

Interlocutorul nostru presupune că noile reguli nu vor influenţa preţurile biletelor de avion. Totodată, potrivit lui, această iniţiativă nu e ultima. Următorul pas din partea organelor specializate ar putea fi proiectul de lege privind instalarea în saloanele avioanelor şi cabinele piloţilor a camerelor video, motivînd prin faptul că ele ar putea fi utile pentru serviciile speciale în scopul prevenirii actelor teroriste.

„Asemenea proiecte de lege sînt adoptate, practic, fără discuţii, la solicitarea organelor de securitate, spune expertul. Pe fundalul discuţiilor despre pericolul ameninţărilor teroriste, nimeni nu se gîndeşte la oportunitatea adoptării acestora. Documentele de identificare a tuturor pasagerilor sînt verificate de Poliţia de Frontieră, care are acces la diverse baze de date. În acest caz, este vorba despre dublarea competenţelor şi întărirea rolului serviciilor speciale sub pretextul combaterii terorismului.

Dacă această lege va fi adoptată, atunci, desigur, toţi o vor executa. Însă e una cînd asemenea modificări sînt finanţate din bugetul de stat, iar alta – cînd companiile aeriene sînt obligate să procure şi să instaleze programele, să achiziţioneze echipament video şi hard-discuri. Aceste obligaţii suplimentare, dacă vor mai continua, cu timpul totuşi vor fi reflectate şi în preţul serviciilor.

Referindu-se la înregistrarea video a zborului, adepţii acestei idei menţionează avantajele pentru compania aeriană. De exemplu, dacă din vina vreunui pasager beat avionul va fi nevoit să aterizeze în altă ţară, imaginile video vor servi drept probă în instanţă şi va ajuta compania să-şi recupereze o parte din bani. Însă în realitate, companiile aeriene moldoveneşti nu au avut asemenea incidente, iar în cazul unui comportament inadecvat al vreunui pasager, cu prima ocazie, acesta era evacuat şi transmis organelor de drept.

Asemenea situaţii au loc periodic: însoţitorul de bord superior întocmeşte un raport despre încălcarea regulilor de comportament, comandantul aeronavei îl semnează, apoi acesta e transmis serviciilor terestre pentru reacţii. Totodată, există „cutiile negre”, adică înregistrarea vocală a situaţiei. E puţin probabil ca registratoarele să ajute în asemenea cazuri, însă cu siguranţă vor crea un disconfort pentru mulţi pasageri”.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?