Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 506
Preşedintele stiri: 3996

Legea propusă de liberali contravine obligațiilor internaționale ale Moldovei

22 mar. 2016,, 14:38   Capitala
9015 9
Закон, предложенный либералами, нарушит международные обязательства Молдовы
Foto: noi.md
Anghelina Taran

Scandalul din jurul proiectului de lege cu privire la statutul municipiului Chișinău în redacție nouă, propus de liberali, ia amploare.


Acțiunile rapide și concertate ale deputaților din Partidul Liberal, ce au grijă de promovarea inițiativei lor, nu puteau să nu trezească suspiciuni. Pe 4 martie, toată fracțiunea din 13 persoane a înregistrat un proiect (de regulă, drept autori figurează unul, doi, cel mult trei deputați). Rodul acestei creații colective este demn de admirație – atît de abil, ascunzîndu-se în spatele frazelor privind legile moldovenești, Constituție și chiar Carta Europeană de Autoadministrare, ei promovează legiferarea fărădelegilor ce au loc în primăria capitalei timp de aproape nouă ani.

Liberalii „știu” cum să soluționeze toate problemele capitalei


În nota informativă la proiect, liberalii descriu „avantajele” acestuia și faptul cum acesta îi va „ferici” pe chișinăuieni. Or, în opinia lor, implementarea noii legi nu va necesita atragerea resurselor financiare, în schimb va permite evitarea conflictelor de competență, va permite soluționarea mai eficientă a problemelor municipiului, va păstra proprietatea municipală, va evita mulțimea de adresări ale locuitorilor Chișinăului în instanțele judiciare, iar în cazul adresării lor, va soluția litigiile fără interpretarea eronată a normelor juridice.

Pentru aceasta este necesară doar transmiterea tuturor funcțiilor de bază ale Consiliului municipal Chișinău către primarul general.

Cum credeți, de ce pînă acum patrimoniul orașului era furat? Terenurile „plecau” cu hectarele în stînga și în dreapta, conacele istorice din centrul Chișinăului erau date în arendă pe bănuți, la prețuri de cîteva ori mai mici decît cele de piață, iar ulterior se privatizau încetișor. De ce la Chișinău construcțiile se fac haotic? De ce se distrug zonele verzi ale capitalei? Totul se pare că din cauză că patrimoniul municipal nu a fost supravegheat corespunzător. Iar dacă primarul general va lua totul în mîinile lui și el nu va fi nevoit să întrebe autorizarea nimănui (în CMC), atunci totul va fi păstrat intact. Adică, mai pe scurt, lăsați țapul în grădină să păzească varza, dar deja oficial, în baza Legii.

Chiar și potrivit legislației în vigoare, cînd competențele primarului sînt puțin limitate, el reușește, fără obținerea acordului CMC-ului, să semneze contractele avantajoase pentru el, să distribuie apartamente, terenuri, să distrugă scuaruri și parcuri, să-și numească colegii de clasă, rudele și alți membri de partid în funcții în cadrul Primăriei și al întreprinderilor municipale. Iar atunci cînd în jurul activității sale ilegale s-a făcut prea multă gălăgie, colegii lui de partid au decis pur și simplu să o legifereze și să-și soluționeze astfel problemele.

Or, prea multe interese au fost prejudiciate, cînd consilierii municipali (apropo, fără participarea liberalilor) au introdus moratoriul la construcțiile ilegale, care, în special, le efectuează companiile ce aparțin membrilor PL. Acum, consiliul municipal fără liberali încearcă să sisteze aceste fărădelegi în cel mai „gustos” domeniu funciar. De aceea, ei trebuie să adopte repejor proiectul noii Legi cu privire la statutul municipiului Chișinău, cu voturile partenerilor din Platforma Social-Democrată, întărind astfel puterea lui Dorin Chirtoacă cu toate consecințele de rigoare.

Proiectul liberalilor contravine Cartei Europene


În realitate, proiectul celor 13 liberali contravine direct principiilor de bază a Cartei Europene a autonomiei locale, la care Moldova a aderat în calitate de membru al Consiliului Europei în 1997. Precum se știe, Constituția Republicii Moldova consfințește principiul supremației actelor internaționale semnate de țara noastră.

În Carta Europeană, „prin autonomie locală se înțelege dreptul și capacitatea efectivă a autorităților administrației publice locale de a soluționa și gestiona, în nume propriu și în interesul populației locale, o parte importantă a treburilor publice. Acest drept se exercită de consilii sau adunări compuse din membri aleși prin vot liber, secret, egal, direct și universal”.

Astfel, potrivit Cartei, sub calificarea organului de administrație publică locală cade organul ce are următoarele caracteristici – „ales prin vor direct și universal” și care „este colegial”.

Potrivit Legii cu privire la administrația publică locală, prin Legea cu privire la statutul municipiului Chișinău și alte acte normative, în municipiul capitalei organul colegial ales prin vot liber, secret, egal, direct și universal poate fi doar Consiliul municipal. Alte variante nu există.

Carta definește organele administrației publice locale drept una dintre principalele temelii ale orînduirii democratice. Iar Constituția RM spune: „Republica Moldova este un stat de drept, democratic”. Adică, dacă majoritatea parlamentară va adopta acest proiect al liberalilor, aceasta va însemna încălcarea directă a principiilor democrației și legalității, consfințite în Constituția țării noastre.

Primarul general, din cauza autocrației sale și a riscurilor ce comportă aceasta, nu cade sub incidența noțiunii de organ al administrației publice locale, definite de Cartă, deoarece nu are colegialitate. De asemenea, în acest document se arată: „Consiliile sau adunările pot avea organe executive subordonate”. Astfel, Carta stabilește că consiliul este organul suprem al puterii locale. Orice alte structuri sînt executive și se subordonează organului colegial. Singura excepție de la regula supremației consiliului este exprimarea voinței prin intermediul referendumului.

De asemenea, potrivit acestui document internațional, „competențele atribuite autorităților administrației publice locale trebuie să fie, în mod normal, depline și exclusive. Ele nu pot fi puse în cauză sau limitate de o altă autoritate centrală sau regională, decît în cazurile prevăzute de lege”. Adică tentativa liberalilor de a limita competențele Consiliului municipal Chișinău este ilegală.

Ce i se permite Consiliului municipal?


Trebuie să recunoaștem că Dumnezeu nu i-a privat pe deputații Partidului Liberal de fantezie și de un apetit mare. Astfel, ei doresc ca Consiliul municipal Chișinău să-și piardă statutul de organ reprezentativ al locuitorilor municipiului Chișinău, oferindu-l exclusiv primarului general.

Autorii au permis Consiliului municipal să aprobe regulamentul CMC-ului și instrucțiile privind eliberarea autorizațiilor. Pentru comparație: în actuala redacție a legii toate regulamentele sînt aprobate de CMC.

Totodată, acesta își va putea desemna reprezentanții în instanțele judiciare doar în cadrul litigiilor ce țin de legalitatea deciziilor CMC. În prezent, Consiliul își desemnează reprezentanții indiferent de subiectul litigiului.

Printre funcțiile Consiliului municipal va rămîne adoptarea deciziilor privind proiectele propuse de organul executiv ce țin de înstrăinare, concesiune și arendă.

Tot la propunerea organului executiv, CMC va stabili sau va modifica taxele locale. Iar la propunerea primarului, Consiliul va putea aproba numărul limită al personalului și organigrama Primăriei.

E curios faptul că CMC va trebui să adopte decizii la propunerea organului executiv. Dar și mai curios este cum un consilier municipal, în opinia liberalilor, va putea înainta vreo inițiativă. Acesta va trebui să obțină cel puțin șapte semnături ale funcționarilor Primăriei, inclusiv pe cea a șefului Direcției juridice, a primarului sau viceprimarului. În lipsa acestei proceduri, CMC nu are dreptul să examineze proiectul.

Consiliul municipal al capitalei va avea dreptul să adopte orice strategii, planuri (inclusiv Planul general, zonal și detaliat), norme specifice pentru instituțiile publice și aprobarea cuantumului ajutorului pentru unele categorii de populație, desigur, la propunerea organului executiv. Totodată, el va putea doar să-i audieze pe conducătorii întreprinderilor și serviciilor municipale, dar în nici un caz să-i numească în funcții și să-i demită. CMC va mai avea dreptul să adopte hotărîrea privind organizarea serviciului public în municipiul Chișinău (la propunerea primarului).

Primarul e putere!


Dar ce i se permite primarului general? Cum s-ar zice, simțiți diferența. Primarul general al capitalei reprezintă municipiul, inclusiv ca persoană juridică, în relațiile cu organele puterii, cu persoanele fizice sau juridice în țară sau peste hotarele ei, în organele judiciare.

El numește, stabilește obligațiile și demite pretorii, vicepretorii, secretarii preturilor, șefii subdiviziunilor, direcțiilor, secțiilor, serviciilor, departamentelor, întreprinderilor municipale, personalul Primăriei, gestionează și verifică activitatea acestora, se ocupă de problemele corespunderii loc criteriilor profesionale. Conform actualei legislații, toate acestea țin de competența CMC-ului.

Totodată, primarul creează și conduce comisiile și grupurile de lucru privind problemele municipiului Chișinău;

- desemnează persoanele cu dreptul de proiectare, construcție și reconstrucție, reparație și amenajare, finanțate din bugetul municipal;

- eliberează certificate de urbanism, autorizații pentru construcție și demolare, modificarea destinației construcțiilor și alte tipuri de autorizații, avînd dreptul la rechemarea sau sistarea acestora;

- adoptă decizia privind transmiterea în proprietate a terenurilor, cînd suprafața ocupată nu depășește 10% din cea oferită conform documentelor;

- adoptă decizia privind prelungirea termenului de arendă, în cazul unui aviz pozitiv al comisiei speciale, dacă comisia a dat aviz negativ, atunci chestiunea este transmisă spre examinare CMC-ului;

- coordonează și aprobă lucrările de construcție;

- aprobă, în calitate de președinte al comisiei, actele de dare în exploatare;

- gestionează activitatea serviciilor publice;

- aprobă statele de personal;

- verifică și are dreptul de a anula decizia pretorului sau vicepretorului;

- distribuie locuințele;

- inițiază, susține și semnează în numele municipiului acorduri cu alte unități administrative, inclusiv peste hotarele Moldovei, interacționează cu agenți economici, asociații obștești din țară și peste hotare;

- avizează declarațiile privind conferirea locuitorilor Chișinăului distincțiilor de stat, trimite solicitări privind conferirea distincțiilor de stat angajaților organelor locale ale municipiului Chișinău și ai întreprinderilor municipale.

- numește de sine stătător viceprimarii, dacă CMC nu a reușit să-i aleagă de două ori consecutiv;

- adoptă decizii privind încheierea contractelor cu persoanele fizice și juridice pentru furnizarea serviciilor publice în municipiul Chișinău;

- aprobă regulamente, competențe, obligații, statele de personal ale subdiviziunilor, direcțiilor, serviciilor, întreprinderilor municipale și altor structuri.

Primăria – moșia primarului general

Conform proiectului elaborat, primăria și structurile funcționale ale primarului general activează în baza regulamentului, aprobat de primar.

Deputații au decis să creeze o nouă structură administrativă – cabinetul primarului general. Funcția de bază a acestuia ar fi să reprezinte interesele primarului, plus alte obligații pe care le va delega primarul.

Serviciile publice sînt responsabile în fața primarului. Toate serviciile publice și întreprinderile municipale create de CMC sînt subdiviziuni ale primăriei. Angajații subdiviziunilor, direcțiilor, serviciilor, întreprinderilor municipale și altor structuri sînt numiți în funcție și demiși de către conducătorii acestor structuri, care vor fi numiți de primarul general.

Patrimoniul municipiului este gestionat de CMC și primar.

Ce înseamnă aceasta?


Privind această listă, putem trage concluzia că, dacă acest proiect de lege va fi adoptat, atunci, în esență, toată puterea va fi concentrată în mîinile unei persoane. Despre ce democrație este vorba în nota explicativă la această inițiativă?

Proiectul liberalilor încalcă principiul libertății exclusive și totale pentru realizarea inițiativelor sale de către organele puterii locale, așa cum prevăd normele internaționale. În acest document este exclusă formularea ce stabilește că consiliul este organul reprezentativ, însă a fost introdusă prevederea că primarul este singurul organ reprezentativ al puterii locale. Adică are loc o substituire de concepte!

Autorii inițiativei au propus o dependență totală a consiliului municipal de organul executiv în procesul decizional. Majoritatea hotărîrilor vor fi adoptate de consiliu doar la inițiativa primarului. Iar cel mai important este că consiliul este lipsit de dreptul efectiv de gestionare a patrimoniului municipiului.

În afara faptului că proiectul contravine Cartei Europene a autonomiei locale și Constituției RM, acesta contravine și Legii privind administrația publică locală a Republicii Moldova, Legii privind decentralizarea administrativă, Legii cu privire la implementarea Strategiei naționale de decentralizare și Planului de acțiuni pentru implementarea Strategiei naționale de decentralizare pentru 2012-2015, precum și angajamentelor internaționale asumate de Moldova.

Interesant, toți cei 13 deputați care au semnat proiectul de lege sînt atît de analfabeți sau pentru ei încălcarea gravă a Constituției și a documentelor internaționale, nemaivorbind de legile moldovenești, sînt niște fleacuri? E puțin probabil că ei nu știu că, luînd în considerație importanța proiectului, acesta trebuie supus unei expertize anticorupție și prezentat pentru dezbateri publice.

Ce au spus reprezentanții Cancelariei de Stat


Referitor la competențele actuale ale primarului general s-a pronunțat Biroul teritorial Chișinău al Cancelariei de Stat a RM. La acesta a apelat consilierul municipal PCRM și președintele ședinței CMC, Maxim Lebedinschi, cu solicitarea ce vizează examinarea competenței autorităților locale ale capitalei în ceea ce privește numirea și eliberarea din funcții a șefilor întreprinderilor municipale și directorilor direcțiilor și subdiviziunilor subordonate Consiliului municipal Chișinău.

Este vorba că în cadrul examinării chestiunilor de pe ultima ordine de zi din 11 februarie, consilierii au înaintat moțiunea de cenzură pretorului sectorului Centru, Oleg Poiată, „pentru neglijență și îndeplinirea necorespunzătoare a obligațiilor de serviciu” (din cauza tragediei de la localul „La soacră” și șefului Direcției generale transport și căi de comunicație, Igor Gamrețchi, - pentru contractul semnat ilegal de Primărie cu firma austriacă EME Parkleitsystem GmbH privind parcările, fără aprobarea acestui document de către Consiliul municipal. Primarul general a refuzat să recunoască aceste decizii, considerînd că CMC nu are dreptul să-i demită pe acești funcționari.

Iar pe 18 martie, consilierii l-au demis pe directorul Direcției municipale sănătate, Mihai Moldovanu, . Drept motiv au servit tragedia de „La soacră” și managementul ineficient.

Și iată concluzia Cancelariei de Stat: „Numirea și demiterea din funcție a conducătorilor întreprinderilor municipale și a șefilor de direcții și subdiviziuni subordonate Consiliului municipal Chișinău se află în competența exclusivă a CMC-ului. De asemenea, și crearea comisiei de concurs pentru selectarea candidaților la aceste funcții ține de competența exclusivă a CMC-ului”.

În răspunsul semnat de șeful Biroului, Iancu Țurcanu, se recomandă: ținînd cont de litigiile îndelungate și blocarea activității Consiliului municipal, este corectă aplicarea prevederilor legislației ce țin de numire și demiterea conducătorilor întreprinderilor municipale și altor subdiviziuni municipale.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?