Transnistria stiri: 1365
Eurovision stiri: 499

Un altfel de test: cât de consistent e un Volvo XC90 de 53,300 euro? ©

8 sep. 2015,, 11:15   Ştiri Auto
3994 1



Volvo XC90 este cu siguranţă unul din cele mai îndrăgite SUV-uri premium din ţara noastră, iar noua generaţie a acestuia a fost extrem de aşteptată în Moldova. Îndată după prezentarea noului XC90 în Moldova, redacţia noastră a efectuat un amplu test drive pe drumurile Moldovei, test care a bătut toate recordurile de audienţă şi interes din partea Dvs. Atunci, la acel test drive, am avut în mâinile noastre o versiune cu dotări de top absolut a lui XC90 – Inscription – cu motorizarea diesel D5 de 2.0 litri şi 225 CP. Pe lângă dotările generoase incluse în pachetul Inscription, acel exemplar avea şi o listă lungă de dotări opţionale. Preţul final al maşinii de test era de 66,800 euro. Noi spuneam atunci că e un preţ foarte competitiv, dacă e să comparăm modelul cu concurenţii săi din segment şi preţurile la care sunt oferiţi aceştia în Moldova în dotări similare. Totuşi, o bună parte din cumpărătorii de SUV-uri premium de această talie din ţara noastră ţintesc un preţ de 50-55 de mii de euro pentru o asemenea maşină, optând pentru un set mediu de dotări.

Şi Volvo XC90 are dotări la preţ mai moderat. Motorul pe benzină porneşte de la puţin peste 42,500 euro, dieselul D4 de 190 CP – de la 39,734 euro, iar dacă e să ne referim la acelaşi diesel D5 de 225 CP, testat de noi, preţurile acestei motorizări pornesc de la 42,448 euro în dotare de bază Kinetic. Pe noi, însă, ne interesa să estimăm o versiune cu dotări medii a noului Volvo XC90. În cazul suedezilor, aceasta poartă numele Momentum. Un XC90 Momentum porneşte de la 46,034 euro, la care se mai pot adăuga unele opţionale. Am aşteptat, deci, livrarea unor noi exemplare Volvo XC90 Momentum în Moldova, iar acum câteva zile importatorul Volvo în Moldova ne-a anunţat că acestea au ajuns în ţara noastră şi sunt disponibile pentru a fi cunoscute în detaliu. Cât de consistent este, deci, un Volvo XC90 în dotări „medii”? Cât de „medii” sunt, de fapt, aceste dotări sau, mai bine zis, cât de suficiente sunt aceste dotări pentru o ambianţă plăcută şi luxoasă, proprie unui model nou din lumea SUV-urilor premium? Şi cum se simte, până la urmă, un asemenea exemplar al lui Volvo XC90? Să aflăm împreună!

Matematică

Noi testăm astăzi un Volvo XC90 D5 Momentum, cu mai multe opţiuni suplimentare bifate, care s-au constituit într-un preţ final de 53,299 euro – o valoare aflată exact în intervalul preferat al cumpărătorilor de SUV-uri premium de această talie din Moldova. Dar haideţi să facem mai multă lumină în lista de dotări, ca să vedem ce echipări conţine exemplarul din testul nostru de astăzi pentru acest preţ.



Partea cea mai lăudabilă, poate, la noul Volvo XC90 este că toate sistemele de siguranţă sunt oferte standard, în dotarea de bază. Evident, şi dotările superioare, precum cea din testul nostru, le au încorporate, fără vreo supraplată. Aici se include întreg setul de airbag-uri, sistemul de frânare autonomă City Safety, sistemul de stabilizare a traiectoriei, sistem anti-răsturnare, sistemul WHIPS pentru protecţia la impact spate, etc. În echiparea standard a versiunii noastre se mai include acţionarea electrică a tuturor geamurilor, sistemul de climatizare bi-zonală, inserţiile exterioare de aluminiu, oglinzile rabatabile cu încălzire, precum şi un sistem de asistare la coborâre şi urcare în offroad. De asemenea, cutia de viteze automată cu 8 trepte şi sistemul de tracţiune integrală sunt oferite standard pentru motorizarea D5.

Dar să trecem la dotările cele mai delicioase, conţinute în preţul de 53,300 euro. Interiorul este tapiţat cu piele Premium Sport de o culoare maro-galben – piele care are un aspect foarte plăcut şi o calitate foarte bună. Versiunea de top Inscription avea o piele de aceeaşi culoare, dar care era perforată şi era ceva mai fină la atingere. Aici, însă, tapiţeria de piele oferă oricum o ambianţă de o calitate desăvârşită, semnată cu demnitate de suedezi cu steagul ţării lor.

Inserţiile din habitaclu sunt din lemn natural scandinav, iar pe centrul planşei de bord e prezent acelaşi sistem multimedia cu navigare inclusă, cu ecran tactil de 12 ţoli diagonala. Maşina noastră de astăzi are scaunul pasagerului dreapta parţial reglabil electric, parţial mecanic, însă scaunul şoferului este reglabil complet electric şi mai dispune şi de 3 poziţii memorate. Evident, dotarea de top testată anterior avea reglaje complet electrice pentru ambele scaune. Astăzi, însă, am testat mai detaliat sistemul de navigare al maşinii şi ne-am bucurat să descoperim că acesta recunoaşte foarte detailat Chişinăul şi împrejurimile, afişând până şi denumirile de străzi fără erori sau scăpări!

Maşina de astăzi mai dispune şi de un sistem audio „Sensus Connect Premium”, cu un sunet foarte fidel, redat de 12 difuzoare. Chiar dacă aveţi pretenţii mari la calitatea sunetului, puteţi opta liniştit pentru acest sistem în favoarea celui de top. Citirea discurilor DVD este oferită, porturile AUX şi USB sunt incluse.

Volanul e îmbrăcat şi el în piele Sport şi dispune de încălzire. O diferenţă notabilă a versiunii testate astăzi de noi vine de la tipul suspensiei – în iunie am condus un XC90 cu suspensie pneumatică şi amortizoare cu reacţii adaptive, în timp ce astăzi conducem un XC90 cu suspensie ne-pneumatică, dar tot cu amortizoare adaptive. Diferenţa în comportament este sesizabilă, dar despre ea vă spunem ceva mai jos. Ca şi exemplarul de top, maşina din testul nostru de astăzi dispune de faruri adaptive full-LED – o minune tehnologică modernă, de plăcerea funcţionării căreia ne-am convins de multe ori pe unul din automobilele noastre redacţionale.

Şi, deoarece Volvo XC90 e un scandinav, maşina din testul nostru este bine pregătită de perioadele reci ale anului. Pe ângă volanul cu încălzire, maşina dispune de încălzire a scaunelor faţă, dar şi a banchetei spate, de parbriz cu încălzire, de duze ale spălătoarelor cu încălzire, dar şi de încălzire autonomă a sistemului de circulare a combustibilului! Adio starturi anveloioase pe timp de iarnă!

Suspensia pneumatică versus cea ne-pneumatică

Vă spuneam că exemplarul testat de noi astăzi nu dispune de suspensie pneumatică, ci doar de amortizoare cu reacţii adaptive, care funcţionează pe principiul contractării electrice a unor valve în interiorul lor şi variaţiei presiunii, care determină o rigiditate variabilă în funcţie de regimul de condus ales – Confort, Sport, Eco sau Offfoad. Aceleaşi tipuri de amortizoare şi regimuri erau prezente şi pe versiunea de top Inscription, însă prezenţa pernelor pneumatice determina o altfel de absorbţie a denivelărilor de către suspensie, precum şi posibilitatea modificării gărzii la sol în zonele offroad. Cum se simt, deci, cele două tipuri de suspensie pe drumurile Moldovei?



Suspensia pneumatică izolează mai bine micile denivelări mai ondulate ale carosabilului, dând o anumită senzaţie de plutire fastuoasă a maşinii peste ele. Denivelările mai sacadate, trecute în viteză, irită foarte repede suspensia, însă, deşi maşina îşi ţine bine ţinuta şi trece sigur peste ele. La gropile care mari, modelul cere o prudenţă sporită oricum, din cauza unei capacităţi oarecum limitate de absorbţie.

Pe modelul cu suspensie ne-pneumatică, dotat, ce-i drept, şi cu jante de diametru mai mic, am avut din start impresia unei absorbţii mai bune la denivelările mai dureroase ale drumurilor din Moldova. Acea senzaţie de plutire este înlocuită de o caracteristică bună, dar nu neapărat atât de flatantă, de tratare a denivelărilor ondulate. Însă, dacă la gropile mai idioate ale drumurilor noastre suspensia pneumatică te ruga, parcă, să reduci viteza maşinii şi să o tratezi mai voalat, atunci maşina cu suspensie nepneumatică pare să le treacă mult mai curajos. Rezerva de „înghiţire” a şocurilor pare simţitor mai mare la maşina cu suspensie nepneumatică, de astăzi! Aşa că, gândindu-ne la ţara în care trăim şi la drumurile din jurul nostru, aproape că suntem impuşi să vă spunem că suspensia ne-pneumatică se împacă mai bine cu drumurile autohtone, în timp ce, evident, cea pneumatică, vă va alinta cu o ţinută desăvârşită asemeni unei operete clasice, făcând-o, însă, preponderent pe drumurile bune ale lumii civilizate. Deci, optaţi fără grijă pentru suspensia ne-pneumatică, acă nu vă doriţi neapărat un XC90 burduşit până la refuz cu
dotări opţionale.

Cât de consistent este, totuşi, un Volvo XC90 D5 Momentm de 53,300 euro?

Răspunsul e simplu şi derivă dintr-o altă întrebare: „ce dotări cu adevărat importante şi fireşti pentru un SUV premium lipsesc de la bordul unui astfel de XC90?”. Adevărul e că nu vă lipseşte cam nimic pentru un confort desăvârşit. Ba mai mult, aveţi o întreagă suită de tehnologii de ultimă oră, de siguranţă şi de ambianţă la interior, care să vă amintească de fiecare dată că vă aflaţi la volanul unui model abia lansat pe piaţă. Da, un astfel de Volvo XC90 recunoaşte cam tot ce mişcă în jur şi e inteligent să vă anunţe când trebuie să frânaţi pentru a fi în siguranţă. Dacă maşina va considera că reacţionaţi lent sau nu e timp de aşteptare, se va implica ea şi va frâna în locul Dvs., salvându-vă de la situaţii neplăcute. Ne-a făcut-o şi nouă, de această dată.

Mergeam pe viaductul Botanica-Centru, aveam vreo 70 km/h în acel sector de drum cu permisiune pentru o astfel de viteză şi mai şi făcusem o depăşire pe banda din stânga extremă. Apoi, am revenit pe banda dreaptă, şi în apropierea sfârşitului acelei zone şi începutul zonei de camere video de supraveghere, un vehicul din faţa noastră şi-a redus brusc viteza până la sub 40 km/h. Era cam la vreo 40 de metri în faţa noastră, noi l-am observat şi eram deja cu piciorul pe frână pentru a apăsa şi a reduce viteza, dar Volvo XC90 a considerat că frânarea acelei maşini e prea bruscă şi periculoasă, şi a aplicat autonom frânele cu putere, reducând mult mai prompt viteza, cu o rezervă destul de mare de spaţiu. În acel moment, am simţit inteligenţa acestei maşini şi, poate pentru prima dată, am admis că decizia maşinii de a frâna mai prompt s-ar putea să fi fost mai corectă decât a noastră, de a frâna mai lent.

Şi pe lângă toată suita de tehnologii de siguranţă, un XC90 de 53,300 euro vă va desfăta cu minunatele faruri adaptive full-LED, care vă vor face formidabile experienţele de condus nocturn. Aveţi şi o interfaţă multimedia de ultimă generaţie, cu o calitate grafică desăvârşită a afişajului şi cu toate posibilăţile de conectivitate pe care vi le puteţi imagina, inclusiv conexiune la internet cu ajutorul telefonul mobil. Aveţi o ambianţă de o calitate devărârşită a materialelor la bord, cu inserţii de lemn natural. Lipsesc doar micile mofturi, precum perforarea tapiţeriei sau planşa de bord tapiţată cu piele, sau ventilarea scaunelor, sau mai multe comenzi pentru pasagerii spate. Dacă aveţi cu adevărat nevoie de ele, optaţi pentru versiunea ultra-dotată Inscription. Noi, însă, ne-am convins pe propria piele că un XC90 D5 Momentum, cu tot cu dotările incluse în preţul de 53,300 euro, oferă absolut tot de ce poţi avea cu adevărat nevoie şi chiar mai mult decât atât. Şi, poate cel mai important, ai în continuare acea senzaţie preţioasă a unui SUV premium consistent, generos dotat. Da, generos dotat, pentru că „mediu” dintr-o astfel de mulţime de dotări posibile înseamnă, de fapt, o echipare foarte generoasă şi o consistenţă foarte plăcută în senzaţiile obţinute la bord.

0
0
0
0
0

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?