X 
Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3995

De ce Chirtoacă și-a depășit competențele

10 mar. 2015,, 17:00   Economie
10207 4

Почему Киртоакэ превысил свои полномочия?
Foto: basarabia.md

Anghelina Taran

Săptămîna trecută, primarul general al capitalei, Dorin Chirtoacă, a aprobat Principiile generale de implementare a sistemului de taxare electronică în transportul public din municipiul Chișinău. Serviciul de presă informează că acest document a fost elaborat de compania – consultant – ROM Transportation Engineering Ltd pentru implementarea Strategiei de dezvoltare a transportului în municipiul Chișinău. Însă, precum afirmă unele surse din Consiliul Municipal Chișinău, nimeni nu a văzut aceste principii. Mai mult, primarul general nu avea dreptul să adopte un asemenea document.

Condiția Strategiei de dezvoltare a transportului

În Strategia elaborată de specialiștii germani și români se menționează că, odată cu majorarea tarifului pentru călătoria în transportul public în 2010, s-a redus fluxul de pasageri (o legătură neobișnuită între prețul înalt al unui abonament lunar și a unui bilet pentru o călătorie), iar sistemul de achitare nu permite colectarea informației despre călătorii și tarifele aplicate.

La Chișinău nu există o structură adecvată și instrumente pentru monitorizarea exactă a sistemului de transport public. E greu de stabilit cîți bani pur și simplu se fură. Potrivit autorilor documentului, cel puțin – 25%. Acest fapt reduce bugetele întreprinderilor pentru cheltuieli curente și investiții. Amintim că prețul unei călătorii cu troleibuzul de 2 lei nu acoperă toate cheltuielile de exploatare, deoarece costul călătoriei unui pasageri este de 2,83 lei, iar în realitate sînt colectați 1,69 lei.

Totodată, lipsa datelor reale exacte împiedică tentativa de efectuare a unei analize a stării economice a Direcției transport electric și a Parcului Urban de Autobuze nr.2. Fără aceasta nu poate fi pregătit nici un contract. O soluție ar fi introducerea sistemului electronic de plată a călătoriei pentru toate mijloacele de transport urban, care trebuie să aibă legătură cu politica tarifară.

După exemplul României și al Țărilor din Europa Centrală, trebuie exclusă achitarea dublă pentru transbordarea la altă rută (pe parcursul unei ore, acest lucru este gratuit). Și trebuie să existe cîteva tipuri de tichete, în afară de cel pentru o călătorie – pe o zi, pentru 10 călătorii, abonamente lunare și anuale pentru diferite categorii de pasageri.

Totodată, de planificarea, reglementarea și monitorizarea sistemului de transport urban trebuie să se ocupe o structură nouă. Se prevede că în funcțiile acesteia va intra și coordonarea structurii tarifare, introdusă concomitent cu noul sistem de achitare.

De asemenea, autorii Strategiei consideră necesară reorganizarea Direcției Transport Electric și a Parcului Urban de Autobuze nr.2 în structuri comerciale, Primăria să încheie contracte de prestare a serviciilor. Cît privește parcul de vehicule, se propune introducerea unor autobuze de capacitate mare pentru 150-250 de pasageri, care ar merge pe o bandă dedicată la o viteză mai înaltă.

Idee bună

Președintele Comisiei pentru gospodărie locativ-comunală, energetică, servicii tehnice, transport, comunicaţii şi ecologie, Victor Odobescu (fracțiunea PCRM), a comunicat că această chestiune a fost examinată în cadrul Comisiei. Consilierii au ajuns la concluzia că introducerea sistemului electronic de plată în transportul public este o idee bună. Aceasta ar permite reducerea numărului de pasageri care circulă fără plată, iar cel mai important – va spori nivelul de colectare a veniturilor transportatorilor.

„Însă la elaborarea ei am putea să ne confruntăm cu problema eliberării tichetelor. Unele aspecte încă trebuie gîndite. Poate va fi nevoie ca o perioadă, în paralel cu sistemul electronic, să lucreze și taxatorii, pînă cînd pasagerii se vor obișnui cu noua modalitate de achitare pentru călătorie. Costul proiectului, deocamdată, nu ni s-a comunicat.

Însă noi trebuie să trecem, în orice caz, la sistemul electronic de achitare. Totuși, nu are sens să-l implementăm pe vechile autobuze și troleibuze. Noi planificăm să renovăm parcul de troleibuze și cel de autobuze, acestea trebuie utilate, adică implementarea plăților electronice trebuie să aibă loc treptat.

A doua problemă are caracter social, conductorii demiși trebuie asigurați cu loc de muncă. Eu singur lucrez la o întreprindere, care are nevoie de angajați, însă oamenii nu prea vin la noi. Așa că locuri de muncă sînt, mai ales pentru tineri.

Trebuie să ținem cont de faptul că conductorii au posibilitatea de a obține venituri necontabilizate – un salariu suplimentar din vînzarea biletelor (pasagerii buni la inimă contribuie la acest fapt, returnînd tichetele). Sistemul electronic și biletele din hîrtie ce vor trebui perforate exclud această posibilitate. Iar numărul controlorilor trebuie menținut”, consideră Victor Odobescu.

Conform Strategiei, sistemul electronic de plată trebuie introdus și în maxi-taxiuri. Însă în privința acestora Comisia municipală încă nu s-a pronunțat. Întreprinderile, ce deservesc rutele de microbuze sînt private. Acestea ar trebui să fie interesați în sistemul electronic, însă întreprinzătorii spun că nu le este convenabil. Trebuie de precizat de ce? Nu e convenabil să-și arate veniturile. Stăpînul mașinii primește zilnic cel puțin 300-400 de lei.

Primarul și-a depășit atribuțiile

„Faptul căprimarula aprobat principiile generale de implementare a sistemului de taxare electronică în transportul public pînă la examinarea la ședința Consiliului Municipal este incorect din punct de vedere juridic. El trebuia să-și înainteze propunerile în comisia de profil, apoi la consiliu. După adoptarea hotărîrii de Consiliul Municipal Chișinău, primarul are dreptul la o acțiune sau alta. Dacă el adoptă decizia de sine stătător, atunci acest fapt este ilegal”, spune Victor Odobescu.

Chestiunea privind aprobarea principiilor generale de implementare a sistemului de taxare electronică în transportul public municipal a fost inclus pe ordinea de zi de cîteva ori, însă de fiecare dată proiectul de hotărîre era returnat spre reexaminare, deoarece conținea erori metodologice serioase.

„La ultima ședință noi i-am oferit Direcției generale transport public și căi de comunicație maximum trei luni pentru reexaminare, însă această decizie a apărut, surprinzător, prin primar. Deocamdată este greu de spus de ce. Putem doar să presupunem, spune consilierul municipal Ghennadi Ivașcenko. Însă cîteva lucruri sînt clare.
Primul – depășirea atribuțiilor din partea primarului general, care a aprobat Principiile generale de implementare a sistemului de taxare electronică în transportul public. Însă acestea nu le-a văzut nimeni, asta deși ele trebuiau să fie atașate la document. În acesta doar se face trimitere la volumul de lucru efectuat de către consultanții străini. Din cîte cunosc, au fost elaborate mai multe variante, însă care dintre ele se ia ca bază nu este clar.

Al doilea – introducerea sistemului electronic de plată presupune cheltuieli de peste 500 de milioane de lei. Cel mai probabil, acestea vor fi acoperite din contul partenerului privat, care va implementa acest sistem și își va asigura un mic procent din tarif, ca în alte țări. Adică este un document financiar privind parteneriatul public-privat. În competența primarului nu intră adoptarea documentelor de acest fel.

De ce el și-a depășit atribuțiile? Posibil, a fost o solicitare din partea BERD, deoarece sistemul electronic de plată pentru călătoria în transportul public a fost una dintre condițiile obținerii creditului pentru renovarea parcului de troleibuze. Însă, conform contractului cu BERD, noi trebuie să adoptăm strategia respectivă. Iar nouă ni se propun niște principii. Ce legătură este între ele? Contractul de creditare prevede că Consiliul Municipal va adopta această strategie. Deoarece documentul a fost aprobat de primar, care și-a depășit competențele, aceasta înseamnă că el nu va fi implementat, acesta va fi contestat de Cancelaria de Stat.

Al treilea, despre care discută toți – există ideea de a organiza în ajunul alegerilor locale un tender închis de selectare a partenerului privat, care va implementa sistemul electronic de taxare a călătoriei. Cît este de corect sau nu, nu contează. Important este să fie realizată o anumită înțelegere. La prima vedere, situația apare ca o incompetență juridică, în care însă este greu de crezut. Este ceva dincolo de aceasta”, a conchis interlocutorul.

Acum cinci ani Primăria a promis BERD-ului

Pe ordinea de zi a următoarei ședințe a Consiliului Municipal este inclusă chestiunea privind aprobarea acestor principii generale, însă, din păcate, în proiectul de hotărîre este doar nota informativă, iar principiile și avizul Comisiei lipsesc. Precum a menționat membrul Comisiei pentru gospodărie locativ-comunală, energetică, servicii tehnice, transport, comunicaţii şi ecologie Victor Gurău, în acest document se face trimitere la Legea privind administrația publică locală și la contractul de creditare, semnat între Primărie și BERD în august 2010, deoarece introducerea sistemului electronic era una dintre condițiile de alocare a creditului din partea BERD și BEI pentru procurarea noilor troleibuze și autobuze.

În acest sens apare întrebarea: „de ce această condiție nu a fost îndeplinită timp de cinci ani, dacă obligația suna clar – elaborarea, timp de un an, a principiilor, mecanismului, desfășurarea tuturor acțiunilor de procedură și implementarea, pentru a spori eficiența economică a fluxului de pasageri și de spori colectarea plăților pentru serviciile prestate?”

Din păcate, acest lucru nu s-a întîmplat, în pofida faptului că consilierii municipali au cerut, în repetate rînduri, Direcției generale transport public și căi de comunicație să respecte condițiile contractului. Acum BERD, împreună cu BEI insistă asupra respectării acestui punct la alocarea a 22 de milioane de euro pentru reconstrucția a șase străzi din centrul Chișinăului

Un nou scandal de corupție

„Invocînd necesitatea îndeplinirii unei obligații vechi de cinci ani față de BERD, Chirtoacă vrea să-i dăruiască cuiva controlul asupra fluxurilor financiare și împărțirea creditelor de peste hotare pentru procurarea echipamentului necesar, deoarece în dispoziția lui se vorbește despre noua politică tarifară și despre faptul că viitorul partener al puterii locale va fi obligat, inclusiv, să procure utilajul necesar, să controleze fluxul financiar și să distribuie mijloacele la întreprinderi – Regia Transport Electric și Parcul de Autobuze. Starea tehnică a acestora e cunoscută”, susține Victor Gurău.

Deoarece terminalele vor fi instalate nu doar în unitățile de transport, dar și în stațiile de autobuze și troleibuze, însă în ce stare este infrastructura de acolo, nici nu merită să vorbim. Și ce sistem de control a securității datelor personale va fi aplicat? Cine va răspunde pentru securitate? Iar cazul cu Starnet denotă faptul că am putea avea rezultate negative.

Deoarece primarul nu a prezentat comisiei de profil, apoi Consiliului Municipal lista necesară de documente pentru analiză și aprobare, în februarie, 2014, noi am creat un grup de lucru al comisiei de profil, care s-a ocupat de problemele din transport. Acest grup a depistat un șir de încălcări de procedură și de utilizare a mijloacelor publice și a început să propună acțiuni concrete pentru asanarea situației.

Însă în momentul în care noi am atins anumite interese, în iulie anul trecut a apărut decizia primarului privind modificarea unui șir de rute de microbuz, deși noi am propus scoaterea treptată a microbuzelor de acolo unde există dublare, la periferie, și aprobarea Strategiei de dezvoltare a transportului. Apoi el și-a anulat decizia înainte de 1 septembrie”.

Pe 21 octombrie, Consiliul Municipal a aprobat această strategie. În hotărîrea CMC se arată că Direcția generală transport, timp de o lună trebuie să prezinte programul de implementare a Strategiei, care include și implementarea sistemului electronic de plată pentru călătorie (elaborarea condițiilor tehnice și a principiilor generale). Însă, deși la ședințele Consiliului Municipal mulți au întrebat unde e acest program, el nu a fost prezentat nici pînă acum.

Tariful va fi majorat

Consultanții care au elaborat Strategia au propus majorarea tarifului pentru călătorie pînă la 4 lei în troleibuz și pînă la 6 lei – în autobuz. Însă, ținînd cont de actualele venituri ale populației, acest lucru este inacceptabil. De aceea, în „Principiile generale” se propune ca la utilizarea cardurilor electronice să fie menținut prețul pentru o călătorie cu troleibuzul de 2 lei, iar cu autobuzul – de 3 lei. Iar prețul biletului de hîrtie se va majora, pînă la 3 și, respectiv, 4 lei.

„Această politică tarifară poartă un caracter de discriminare, deoarece se încalcă Legea egalității șanselor, consideră Victor Gurău. Totodată, este încălcată Legea privind parteneriatul public-privat, deoarece, pentru a asigura o decizie calitativă și transparentă, Consiliul Municipal trebuie să aprobe principiile, motivarea tehnico-economică, să creeze o comisie de concurs pentru desfășurarea unui tender deschis de selectare a agentului economic – partener. Proiectul de hotărîre nu conține nimic din toate acestea, ceea ce seamănă cu o nouă afacere murdară, destul de grosolană.

În dispoziția sa, primarul general face trimitere la Strategia de dezvoltare a transportului, însă nu există un buget pentru implementarea ei, un capitol de cheltuieli. Noi nu știm cît va costa instalarea terminalelor, reutilarea stațiilor de troleibuze și autobuze, a stațiilor terminus, cît va costa producerea cardurilor. Toate acestea vor avea un impact direct asupra bugetului orașului și asupra politicii tarifare. Totodată, aprobarea acestor cheltuieli este prerogativa Consiliului Municipal. Putem afirma cu toată convingerea că Chirtoacă din nou încalcă flagrant legea.

Pe ordinea de zi, la propunerea mea, a fost inclusă chestiunea privind crearea comisiei de anchetă a CMC pentru analiza activității primarului general. Această comisie se va ocupa nu doar de hotărîrile ilegale semnate de Chirtoacă, dar și de consecințele cu caracter material asupra orașului în rezultatul acestei activități. De asemenea, vom examina hotărîrea Curții de Conturi (publicată pe 30 octombrie 2014), care scoate la iveală sute de milioane de lei de pierderi și furturi, admise de administrația capitalei”.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?