„Celulele sinucigașe” care pot ucide cancer

25 oct. 2017,, 04:00   Ştiinţă şi IT

Cel mai prețios lucru care le rămîne bolnavilor diagnosticați cu o formă sau alta de cancer este speranța.

O descoperire recentă, făcută de echipe separate de oameni de știință, dă speranțe că ar putea fi dezvoltat în viitorul apropiat un leac eficient împotriva „maladiei mileniului”. Termenul generic „cancer” acoperă peste 200 de afecțiuni diferite la nivel micro-biologic – datorită avansului științei, rata de supraviețuire a crescut semnificativ în ultimii ani, iar numărul terapiilor inovative este tto mai mare.

Trei noi studii, publicate în revistele eLife, Cell Cycle și Oncotarget, sugerează o nouă metodă care ar putea fi folosită într-o zi la tratarea oricărui tip de cancer, scrie IFL Science. Tehnica este descrisă de profesorul Marcus Peter de la Northwestern University. În cazul cancerului, spune Peter, „este ca și cum cineva se sinucide în același timp prin trei metode diferite: își taie venele, se împușcă singur și se se aruncă de pe o clădire”.

„Nu ai cum să supraviețuiești în acest condiții”, adaugă medicul înainte de a-și prezenta descoperirea, care poate schimba modul în care medicina se raportează la maladia necruțătoare care face milioane de victime în fiecare an.

Boala căreia nu i s-a găsit încă leacul constă într-o anomalie la nivel celular care pare să aibă origini extrem de îndepărtate. Potrivit oamenilor de știință, programul biologic care pare că o ia razna a funcționat în epoci primitive ca o soluție de apărare împotriva unei boli străvechi.

Ceea ce poate întrerupe programul deraiat este un fel de „comutator” care să oprească aceste celule să se dividă la infinit. Acest comutator misterios pare să fi fost identificat de Marcus Peter și de colegii săi.

După ce au analizat în profunzime genomul uman, savanții au găsit un număr de secvențe de molecule care se comportă ciudat cînd sunt se transformă din ADN în ARN (acid ribonucleic un complex macromolecular similar, structural și funcțional, în multe privințe ADN-ului), care pare să fi apărut înainte de ADN.

Echipa de savanți nu au găsit nicio excepție de la regulă – orice celulă de cancer testată s-a autodistrus în clipa acestei transformări. În plus, ceulele de cancer nu par să dezvolte o rezistență la ARN cu trecerea timpului, se mai arată în studiul citat.