Pădurile Amazoniei generează ele însele ploi

12 aug. 2017,, 18:00   Ştiinţă şi IT

Oamenii de știință au observat demult timp specificul pădurilor bazinului Amazonului, unde ploile încep cu două-trei luni înainte ca vînturile de sezon să aducă în regiune aerul umed dinspre ocean.

Acum, cercetătorii au descoperit că umezeala timpurie în păduri o provoca copacii înșiși. Cercetările anterioare au demonstrat în mod repetat acumularea timpurie a umidității în atmosferă deasupra Platoului Amazonului, oamenii de știință însă nu puteau înțelege motivul acestui fenomen.

„Tot ce au putut ei vedea erau vaporii de apă, dar nu aveam nici o idee de unde se luau aceștia“, spune savantul climatolog de la Universitatea din California din Los Angeles, Rong Fu, informează Science.

El a sugerat că arborii locali produc suficientă umiditate pentru a crea nori joși deasupra regiunii Platoului Amazonului.

Pentru a-și testa teoria, climatologii au început să observe vaporii de apă în păduri, cu ajutorul satelitului NASA „Aura“, care studiază chimia atmosferei Pămîntului. Ca rezultat, imaginile de pe satelit au arătat ca umiditatea timpurie coincide cu înverzirea pădurilor tropicale, prin urmare aceștia pot fi vaporii de apă, emanați în timpul fotosintezei.

În plus, satelitul a descoperit că moleculele de apă din vaporii pădurilor amazoniene conțin deuteriu - izotop de hidrogen greu, care nu poate fi în aerul umed, care vine dinspre ocean. Potrivit spuselor oamenilor de știință, deuteriul se conține exclusiv în aburul umed, emanat de plante.

Acum Fu planifică să studieze pădurile tropicale din Congo, pentru a afla dacă acest proces se produce și în această regiune.

Descoperirea i-a făcut pe oamenii de știință să revină din nou la discuția referitor la rolul plantelor la schimbarea vremii. Experții subliniază că arborii nu doar că sînt „nbeneficiari pasivi“ ai apei, dar, de asemenea, joacă un rol activ la reglementarea precipitațiilor.