Cum cameramanii și fotografii își pot legaliza afacerea

Cum cameramanii și fotografii își pot legaliza afacerea

Serviciul Fiscal de Stat din Moldova le recomandă muzicienilor, fotografilor și cameramanilor să-și legalizeze afacerile, deoarece serviciile prestate de ei cad sub incidența Legii cu privire la antreprenoriat. Pentru a-și legaliza afacerea, ei trebuie să obțină o patentă.

Ce trebuie să știi atunci cînd intenționezi să obții o patentă și la ce momente trebuie să fie atent viitorul titular de patentă? Răspunsul la această întrebare l-a oferit purtătorul de cuvînt al Serviciului Fiscal de Stat al Moldovei, Olga Baciu.

Cum se perfectează o patentă?

Potrivit Olgăi Baciu, în funcție de genul de activitate, taxa pentru patentă constituie pînă la 3000 de lei. Documentul poate fi perfectat la cel mai apropiat inspectorat fiscal teritorial. Conform Legii cu privire la patenta de întreprinzător, pentru perfectarea patentei sînt necesare următoarele documente:

  1. eliberarea sau prelungirea patentei de întreprinzător este efectuată în baza unei cereri depuse de către solicitantul/titularul de patentă la inspectoratul fiscal teritorial în a cărui rază își are domiciliul sau la locul de desfășurare a activității preconizate. În cazul în care în localitate nu este niciun inspectorat fiscal, cererea se depune la primărie, deși patenta eliberată de primărie este valabilă doar în raza de administrare a acesteia. În cererea de eliberare a patentei de întreprinzător se indică: prenumele, numele şi domiciliul solicitantului;
  2. genul de activitate de întreprinzător pentru a cărei exercitare se solicită eliberarea sau prelungirea patentei;
  3. durata patentei;
  4. tipul mijlocului de transport şi numărul de înmatriculare al acestuia, dacă se prevede că acest mijloc de transport va fi utilizat la desfăşurarea activităţii menţionate.

Împreună cu cererea de eliberare a patentei pentru unul dintre genurile de activitate solicitantul prezintă copia de pe diplomă sau de pe alt act privind studiile ce confirmă nivelul de calificare necesar desfăşurării genului de activitate respectiv. La cererea de eliberare sau de prelungire a patentei se anexează documentele confirmative de achitare a contribuţiei de asigurare socială de stat pentru întreaga perioadă solicitată de desfăşurare a activităţii în baza patentei de întreprinzător sau actele care confirmă scutirea de plata contribuţiei, precum şi documentele ce confirmă statutul de persoană asigurată în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală. Potrivit legislației locale, patenta se eliberează sau se prelungește pe un termen de o lună sau, la dorința solicitantului, pe un termen mai mare.

Să ne clarificăm cu impozite

Potrivit Baciu, veniturile obținute de pe urma activității pentru care a fost eliberată patenta nu se supun impozitării. După spusele ei, potrivit legislației în vigoare, „impunerea fiscală a titularului patentei se efectuează sub formă de taxă pentru patentă, care include impozitul pe venit, taxele pentru resursele naturale, taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii, taxa pentru amenajarea teritoriului”. „Dacă persoana este angajată oficial într-un oficiu și mai muncește la nunți sau alte festivități, atunci la perfectarea patentei cota impozitului pe venit nu se majorează. Înseși patenta este un impozit. Dacă venitul anual al persoanei nu depășește 300 de mii de lei (15 mii de euro), atunci ea poate activa în baza patentei”, a spus Baciu. Potrivit ei, în cazul, în care venitul depășește această sumă, persoana urmează să înregistreze o întreprindere individuală sau o societate cu răspundere limitată.

„De obicei, majoritatea folosesc patente. Dacă vorbim despre modalitatea de urmărire a acestora, atunci există diferite metode”, a menționat Baciu. În ce mod Inspectoratul Fiscal îi monitorizează pe contravenienți?

Solicitată să răspundă, în ce mod Inspectoratul Fiscal îi va urmări pe cei care vor refuza să activeze în baza patentei, interlocutoarea a menționat că există diverse metode operative. „Se operează controale. Avem o direcție specială care se ocupă cu analiza și desfășoară așa-numitele „cumpărături de control”. În așa mod noi monitorizăm și documentăm toate cazurile”, a spus Baciu. Ea a explicat că angajații Inspectoratului Fiscal colectează date prin diverse surse și metode indirecte.

„De regulă, astfel de persoane își promovează activ serviciile. Noi colectăm informații despre această persoană. Noi nu compromitem nunțile sau alte festivități”, a conchis Baciu.
 

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

trimite știrea ta

Fiți coautorul nostru! Dacă aveți o știre interesantă împărtășiți-ne-o și nouă!


captcha

Întrebarea zilei Toate

load