Transnistria stiri: 1379
Eurovision stiri: 499
Preşedintele stiri: 3986

Asfaltul care se repara singur, în Olanda

20 mai. 2017,, 00:00   Externe
5690 1

O sosea plina de gropi care se repara “singura” pare o imagine desprinsa dintr-un film SF.

Ce-ați spune dacă la asta adaugam și faptul că asfaltul vă poate încărca și mașina cu electricitate în timp ce asteptați la semafor?

Asfaltul care “se repară singur” nu este deloc un concept SF și este deja testat pe 12 drumuri din Olanda, unul dintre ele funcționînd încă din 2010.

Soluția a fost găsită de profesorul Erik Schlangen, cercetator in domeniul materialelor la Universitatea din Delft, Olanda, scrie The Verge.

Toate cele 12 drumuri pe care se foloseste deja materialul inventat de Schlangen sînt încă în stare perfectă de funcționare.

Cercetatorul spune însă că termenul de valabilitate al asfaltului clasic este de 10 ani, deci de acum inainte se va vedea dacă materialul inventat de el are o durată de viață mai lungă.

Asfaltul inventat de Schlangen contine fibre minuscule de oțel, care îl transformă în conductor. În momentul în care o masină specială dotata cu magneți trece peste acest tip de asfalt, incalzindu-l, materialul se inmoaie, iar fibrele de otel se apropie unele de altele, reparand astfel gropile din drum.

Potrivit cercetatorului olandez, și soarele poate actiona asupra asfaltului “minune”, însă căldura solară nu este suficientă pentru a declanșa procesul.

Asadar, asfaltul inventat de Schlangen nu “se vindecă” în totalitate singur, pentru că este nevoie de masina care sa-l incalzeasca și care să apropie particulele de oțel, dar este superior asfaltului clasic, pentru a cărui reparare trebuie închise drumurile zile intregi.

Profesorul de la Universitatea din Delft estimeaza ca materialul inventat de el va fi cu 25% mai scump fata de asfaltul clasic, insa poate dubla durata de folosire a unei strazi fara a fi nevoie de reparatii, astfel incat, in final, economiile vor fi semnificative. Potrivit unui calcul realizat de cercetator, in Olanda s-ar putea economisi 90 de milioane de euro pe an, daca se va folosi acest tip de material.

Cercetarea in laboratorul lui Schlangen merge mai departe, acesta sustinand chiar ca acest tip de material ar putea ajuta si la incarcarea masinilor electrice.

“Faptul ca asfaltul contine fibre de otel inseamna ca acesta poate fi incarcat electric, ceea ce va face posibila incarcarea masinilor cu electricitate in timp ce acestea asteapta culoarea verde a semaforului”, merge mai departe Schlangen cu inventia sa. “Deocamdata este devreme sa spunem daca acest lucru va fi posibil, dar vom incepe in curand sa facem teste”, a mai spus cercetatorul olandez.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?