Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 506
Preşedintele stiri: 3996

Cum va fi dezvoltat turismul receptor și cel intern în Moldova?

14 mar. 2017,, 14:30   Societate
2590 0

Asociațiile de turism din sectorul privat au semnat un Acord de Parteneriat privind constituirea unei Platforme pentru dezvoltarea sectorului de turism receptor din Moldova, relatează NOI.md.

Acordul de parteneriat a fost semnat între „Asociația Națională Pentru Turism Receptor din Moldova (ANTRIM)”, „Asociația Națională pentru Turism Rural, Ecologic și Cultural (ANTREC)”, „Asociația de Dezvoltare a Turismului în Moldova (ADTM)”, „Federația de Promovare a Turismului din Moldova (FPTM)”, „Centrul de Promovare a Turismului Vinicol din Republica Moldova”.

Potrivit documentului, parteneriatul format își propune să colaboreze pentru soluţionarea problemelor sectorului de turism intern și receptor al țării, pentru a îmbunătăți capacitatea de organizare reprezentativă a sectorului privat, dar și pentru o antrenare mai dedicată a sectorului privat la elaborarea și implementarea politicilor și strategiilor sectoriale.

Scopul final al acestuia este de a contribui substanțial la relansarea industriei turistice prin reformarea sistemică, structurală și complexă, inclusiv, forma de guvernare la nivel central, local și la nivelul destinațiilor turistice.

Acordul de parteneriat își propune să realizeze o serie de obiective pentru dezvoltarea durabilă a sectorului turismului receptor din țară, printre care: consolidarea sectorului de turism receptor și intern ca domeniu de activitate de importanţă naţională, prioritar pentru dezvoltarea durabilă a economiei; ieşirea din criză, deblocarea stagnării cronice în domeniu şi relansarea industriei turismului receptor și intern prin reformarea sistemică, structurală și complexă a modelului de reglementare și gestionare a industriei, bazat pe principii liberale, de delimitare a funcțiilor de elaborare a politicilor și implementarea acestora, de control și sancționare, cu crearea regimurilor stimulatorii care să susțină micul business și să atragă investițiile în sectorul de turism; înlocuirea sistemului de formare profesională obligatorie cu un sistem de formare continuă, voluntar, bazat pe motivație profesională; promovarea eficientă, coerentă și focusată a ofertei turistice naționale pe un număr concret de pieţe țintă, sub brandul naţional al industriei turismului, Pomul Vieții; dezvoltarea de noi produse și itinerarii turistice precum și ameliorarea calității serviciilor turistice ș.a.

Președintele ADTM Viorel Miron a menționat că dezvoltarea sectorului turismului receptor este primordială, iar crearea unui parteneriat între actorii din acest domeniu este esențială, pentru a identifica împreună cele mai bune soluții pentru industrie.

El s-a pronunțat pentru reformarea sectorului turismului intern și receptor, prin regîndirea modelului de reglementare a domeniului, precum și reformarea structurală a industriei turismului, specificînd, de asemenea, importanța promovării dezvoltării destinațiilor turistice printr-un model funcțional, similar cu bunele practici din țările europene.

Președintele FPTM Alexandru Filipschi a menționat că sectorul turistic al Moldovei are nevoie de o nouă abordare, deoarece pe parcursul celor 25 ani de existență această ramură a economiei naționale, deși este catalogată ca fiind una de importanță majoră, este în stagnare cronică.

Potrivit lui, pînă acum accentul a fost pus pe turismul emițător care trebuie schimbat. Constituirea acestui parteneriat este un prim pas în această direcție, specificînd că creșterea turismului intern și receptor trebuie privită ca o prioritate națională. „Noi credem că numărul de turiști poate crește de 10 ori în următorii 5-7 ani dacă vom efectua reformele necesare. Acesta va fi obiectivul nostru de baza”, a declarat Alexandru Filipschi.

Președintele ANTREC Svetlana Lazăr a menționat că lipsa facilităților și a unui cadru favorabil pentru dezvoltarea turismului rural a dus la ratarea șanselor de deschidere a sute de afaceri turistice, la demotivarea micilor producători locali și prestatori de servicii de a se implica în deservirea turiștilor. „Prin acest Parteneriat vom promova interesele acestor afaceri mici din regiunile rurale”, a menționat ea.

Începînd cu 2015, fluxul de vizitatori străini în RM înregistrează o creștere firavă și conjuncturală. În ultimii 15 ani industria turismului receptor din Moldova este în stagnare, în timp ce industria turismului pe plan global s-a mărit de peste 10 ori, generînd 30 la sută din exportul mondial de servicii, tendințele de creștere urmînd să se mențină pînă în 2030, conform Organizației Mondiale a Turismului.

În condițiile, în care peste jumătate din numărul de turiști vizitează destinații turistice europene, Moldova este cea mai puțin vizitată țară din Europa. Odată cu implementarea unor politici și reglementări moderne, unele state precum Georgia sau Armenia și-au mărit numărul de turiști de 10 și, respectiv, 4 ori pe parcursul a 10 ani.

În ultimii ani asociațiile din sectorul privat turistic au organizat o serie de activități dinamice de promovare sub brandul „Pomul Vieții”, de dezvoltare a noilor produse turistice în cadrul Programului de Stratup în Turism, precum și programe de training-uri, ceea ce a sporit veniturile operatorilor turistici locali din turismul receptor cu 50 la sută.


0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?