X 
Transnistria stiri: 1365
Eurovision stiri: 499

Serghei Magdaliuc: Organele de stat ignoră principiile democratice

27 feb. 2017,, 16:15   Economie
4263 2

La Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA) se atestă o nouă confruntare între preşedinte şi membrii acesteia.

A fost lansat mecanismul litigiilor judecătoreşti, părţile prezintă dovezi, desfăşoară conferinţe de presă. Membrul Consiliului AITA Serghei Magdaliuc a acceptat să vorbească pentru agenţia Infotag despre esenţa conflictului.

"I.": Acum cîţiva ani, actualul preşedinte al AITA, Grigore Bernavschi, era cu Dumneavoastră de aceeaşi parte a baricadei, pledînd intens pentru schimbarea conducerii de atunci a Asociaţiei. Acum, majoritatea tovarăşilor din acea luptă doresc demiterea lui. Reiese că avea dreptate marele conducător al Revoluţiei franceze, Georges Jacques Danton, care a spus, înainte de a fi executat, că revoluţia îşi devorează copiii?

S.M.: Nu aş califica soluţionarea conflictului de la Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Auto drept "o cale revoluţionară", deoarece trăsătura distinctivă a revoluţiei este caracterul nejuridic al schimbării sistemului actual. Şi motivele confruntării de atunci între preşedinte şi membrii Asociaţiei sînt diferite faţă de confruntarea actuală. De fapt, la AITA nici nu există conflict. Pur şi simplu sistemul juridic nu doreşte să urmeze hotărîrea colectivă a organizaţiei obşteşti.

"I.": Prin ce se deosebeşte confruntarea de atunci de cea actuală?

S.M.: AITA a fost creată acum 25 de ani pentru a apăra interesele profesionale ale transportatorilor auto. În anul 2014 au fost introduse modificări şi au fost eliminate inegalităţile la votare, astfel că toţi au devenit egali: un om – un vot.

În 2014, membrii Asociaţiei au ales noul Consiliu al AITA, l-au aprobat pe Grigore Bernavschi în funcţia de preşedinte, iar pe Eugen Gubceac – în funcţia de secretar general.

"I.": Reiese că noua conducere a AITA nu a îndreptăţit aşteptările fondatorilor?

S.M.: Da, domnul Bernavschi nu a îndreptăţit încrederea acordată. În iulie 2016, cu 28 de voturi ale celor 51 de membri ai Asociaţiei, preşedinte al AITA a fost ales Eugen Gubceac. Nimeni nu a avut nicio pretenţie faţă de el cînd acesta a îndeplinit funcţia de secretar general. Colectivul îl respectă, Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU) îl apreciază. Alegerea lui Gubceac în funcţia de preşedinte al AITA a fost făcută în conformitate cu cerinţele necesare. De acest lucru vă puteţi convinge vizionînd înregistrarea video a adunării.

Prezentarea procesului-verbal al adunării la Ministerul Justiţiei are un caracter de informare. Organizaţia obştească pur şi simplu informează organul ce ţine registrul despre numirea noii conduceri. Şi trebuie să existe motive foarte convingătoare pentru a refuza dreptul organizaţiei de a-şi alege conducătorul pe care majoritatea îl consideră potrivit în această funcţie. Iar dacă există totuşi definiţii juridice, acestea trebuie să fie întemeiate.

Însă, după cum s-a constatat, în Moldova schema justiţiei nu funcţionează. Nu Ministerul Justiţiei este cel care trebuie să stabilească dacă Eugen Gubceac este demn sau nu de a ocupa funcţia de preşedinte al AITA. Dacă cineva se îndoiește în privinţa respectării principiilor democratice la alegerea sa, atunci să vadă înregistrarea video, să invite participanţii adunării la discuţii. Dacă cuiva nu îi place că în funcţie a fost ales altcineva, să-şi lase nemulţumirea pentru sine. Democraţia este o metodă de luare a deciziilor în colectiv şi de numire a liderului prin alegeri competitive.

"I.": Domnul Gubceac, pe care Ministerul Justiţiei nu îl recunoaşte în calitate de preşedinte al AITA, continuă să-şi îndeplinească atribuţiile de secretar general?

S.M.: Nu. Deoarece domnul Bernavschi l-a demis din această funcţie. Şi l-a demis nu conform procedurii prevăzute în Codul muncii – prin ordin, ci printr-o dispoziţie fără număr. El nu a fost deranjat de faptul că Gubceac a fost aprobat în această funcţie, în 2014, de adunare, şi nici de faptul că, potrivit statutului înregistrat la Ministerul Justiţiei al RM, prerogativa de demitere a secretarului general intră în competenţele Consiliului.

"I.": Şi ce va întreprinde majoritatea membrilor Asociaţiei?

S.M.: Pregătim un apel către preşedintele ţării, preşedintele Parlamentului, prim-ministru şi procurorul general. Vom încerca să explicăm pericolul acestei situaţii în care poate ajunge domeniul transportului auto al RM, "graţie" acţiunilor Ministerului Justiţiei şi instanţelor de judecată.

"I.": Veţi organiza cumva, ca şi data trecută, proteste auto pe drumurile din Chişinău prin coloane de maşini care circulă cu viteza de 10 kilometri pe oră?

S.M.: Nu excludem nici această variantă. Însă totul trebuie să se desfăşoare la timpul potrivit. Aşteptăm decizia instanţei, apoi înregistrarea lui Eugen Gubceac la Ministerul Justiţiei în calitate de preşedinte al AITA.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?