Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3991

Nissan Qashqai 10 ani lider pe segmentul crossoverelor

1 feb. 2017,, 11:13   Ştiri Auto
2546 0
Cum au schimbat soarta Nissan cei 10 ani de comercializare a crossoverului
Incredibil, dar Nissan Qashqai este comercializat pe piață deja de peste 10 ani. Modelul a apărut în saloanele auto europene în 2007 ca un pionier al noului segment de piață – crossovere urbane. Astăzi Qashqai rămâne bestsellerul acestui segment în Europa.

Dar lansarea Nissan Qashqai nu a fost lipsită de riscuri. Mai jos găsiți informații privind apariția și dezvoltarea modelului care desigur a schimbat ”fața” industriei auto.

Începuturile proiectului
În a. 1999 a fost creată Alianța Renault-Nissan, și directorul operațional (în prezent Președintele și Directorul executiv-senior) Carlos Ghosn a dispus clar concurența ulterioară cu popularele SEAT Altea și Volkswagen Golf Plus.

Decizii complicare
În colectiv însă nu erau toate bune. La 13 decembrie, 2002 , după nouă luni de la startul proiectului, participanții au făcut niște concluzii dureroase. Cea mai importantă consta în faptul, că rentabilitatea noului automobil n-a îndreptățit așteptările, și compania n-a putut oferi cumpărătorilor ceea ce aceștia așteptau.

Înțelegeri complicate
Cuvintele lui Carlos Ghosn au canalizat discuția în altă direcție: poate oare Nissan să facă ceva nou și neașteptat, să provoace segmentele tradiționale ale industriei auto?

«Am decis să creăm un automobil aidoma unui mini-Murano, care va putea distruge barierele, care îi împiedicau pe oameni să procure modelele segmentului SUV. Trebuia elaborat și poziționat acest automobil astfel, ca să fie o provocare pentru segmentele hatchbackurile și sedanurile ”de masă” de pe piața Europei », - comentează Piter Braun.

În a.2002 popularitatea SUV (mașini de teren) creștea. Deși în mentalitatea oamenilor mai existau bariere serioase, care nu lăsau cumpărătorii conservativi de hatchbackuri și sedanuri să aleagă un SUV. Cercetările experienței de consum, efectuate de Nissan, au arătat că SUV este considerat prea mare pentru exploatarea zi de zi și are manevrabilitatea proastă în condiții urbane. Oamenilor le displăcea și nivelul înalt de consum și aspectul plat al interiorului lor.

Piter Braun explică: «Am reușit să convingem conducerea companiei, că vom putea distruge unele bariere, luând cele mai bune calități ale unui hatchback de familie și plusând trăsăturile unui SUV, foarte atrăgătoare pentru cumpărători. Așa a apărut ideea primului crossover ».

A urmat perioada cercetărilor, axate pe aprecierea fezabilității automobilului –frate mai mic al popularului Nissan X-Trail. Un așa automobil trebuia să fie atrăgător, practic, universal ca un SUV, combinat cu dimensiunile, dinamismul și rentabilitatea unui hatchback de familie. Pentru a concentra atenția tuturor participanților la proiect asupra acestor calități a fost introdusă denumirea ”nomadul urban”.

Eforturile echipei motivate
În fața designerilor Nissan din toată lumea a fost pusă sarcină să creeze exteriorul și interiorul noului automobil. Secțiunea europeană de design Nissan (NDE) a avut două propuneri, și chiar dacă ele nu au devenit versiunile finale Nissan Qashqai, unul din variantele propuse a avut rolul de concept-car Qashqai în a. 2004.

Pentru automobilul de serie a fost ales aspectul exterior propus de centrul global de design Nissan în Japonia, iar interiorul a fost creat de secțiunea americană de design a companiei. Dat fiind că Qashqai era creat pentru piața europeană, ambele componente ale designului au fost transmise la NDE pentru perfectare și obținere a corespunderii totale cerințelor cumpărătorilor europeni.
Mamoru Aoki, Directort Executiv design al centrului global de design Nissan în Japonia, a comentat: «Acest proiect a concentrat în jurul său un flux enorm de energie pozitivă. Cu ceva timp înainte de începerea lucrului, noi am transferat NDE din Munchen și Cranfield la Londra, așa că aveam în achipă mulți novici. Simțeam cu toții, că avem șansa să demonstrăm valoarea muncii noastre întregii echipe de designeri ai Alianței. Am vrut să demonstrăm, că suntem deschiși la colaborare în toate direcțiile, pentru a crea un produs de succes pe noul segment auto ».

Deoarece automobilul era adresat șoferilor europeni, construirea lui a fost încredințată Centrului tehnic Nissan din Europa (NTCE) din Cranfield, Marea Britanie.

Piter Braun își amintește: «Era a doua oară, când Japonia încredința NTCE elaborarea noului model ”de la zero”. Eram entuziasmați să creăm ceva absolut inedit. Ideea noastră era simplă – luăm tradiționalul SUV și-l facem mai accesibil ca preț, manevrabilitate și mai compact ».

O nouă direcție pentru inovații
În lipsa unui exemplu sau concurent, Nissan a început formarea parametrilor de bază, care ar fi contribuit la elaborarea dimensiunilor și caracteristicilor dinamice ale primului crossover.
«Am păstrat scaunele înalte ale șoferului și pasagerilor, roțile masive și garda de sol mare, ca la un SUV. Dar am reproiectat salonul astfel ca pasagerii să simtă că se află în interiorul unui automobil, nu pe el», – explică Piter Braun.

Cotierele înalte, panourile laterale înalte, configurația consolei centrale inspirate din stilul modelelor clasice–toate acestea au permis ca Nissan să creeze un interior pentru șofer. Era necesar pentru a atrage cumpărătorii tradiționalelor hatchbackuri.

Elaborarea mașinii a durat pe parcursul anilor 2003-2004. Inginerii NTCE lucrau cu macheta automobilului, testau configurația salonului, echipamentele, în timp ce exteriorul era al unui Renault Scenic cu motor de 1,5 litri dCi. Concomitent, colegii de la planificare analizau primele rezultate ale cercetării experiențe consumatorilor și potențialilor cumpărători SUV, pentru a avea legătura inversă și a înțelege cerințele de bază ale lor.

Concept-carul Qashqai
Premiera noului model a avut loc la 2 martie, 2004 la salonul de la Jeneva. Cu denumirea Qashqai, care provine de la triburile iraniene și ține de poziționarea automobilului ca ”nomad urban”. Mass-media automobilistică nu se grăbea să recunoască faptul, că pe piață se va găsi loc acestui Nissan ciudat, deci conceptul a fost primit sceptic.

Henrik Dreboldt, în prezent redactor al rubricii auto în ziarul «Berlingske Tidende», iar în 2004 –colaborator al unui ziar micuț - «Lørdagsavisen».

«Conceptul Qashqai a impresionat enorm presa. Ca și majoritatea jurnaliștilor, îl priveam cu neîncredere. Însă Nissan, a văzut în «sfera de cristal» mai mult ca oricine – și azi domnește pe segmentul crossoverelor. Puțini ar fi putut atunci prezice aceasta », - povestește Henrik.

Totuși, Nissan era sigur că Qashqai era un produs ”corect”. Comunicatul de presă, care-l însoțea, a fost o prorocire. Se menționa acolo: «Nissan este printre primii producători auto, care au înțeles evoluția gusturilor cumpărătorilor și noi vom vedea, că oamenii vor cumpăra tot mai des automobile de genul Qashqai».

Alegerea uzinei producătoare
După Salonul de la Geneva munca a continuat, au fost stabilite variantele finale ale designului și caracteristicile tehnice. Paralel cu elaborarea Qashqai ce cerea soluționată alegerea locului de producere. Tendința Nissan de a produce automobile în țările pentru care acestea au fost elaborate, a determinat unica alegere posibilă – uzina NMUK din Sunderland..

Kevin Fitzpatrick, administrator NMUK, muncește la uzina din Sunderland de la lansarea ei. Își amintește: «În a. 2006 am depus eforturi ca Qashqai să fie produs la Sunderland. Uzina s-a extins, dintr-un producător de rând ea a devenit parte indispensabilă a companiei responsabile pentru producerea noului model. Realizarea acestui proiect a permis o colaborare mai strânsă cu secțiile construire și design ».

Cererea a fost așa, încât planul de producere a 120 000 Qashqai pe an a fost reexaminat. Chiar în primul an au fost produse 160 000 automobile. În prezent uzina lucrează în trei schimburi pe parcursul a cca 6 ani, pentru a face față comenzilor Qashqai.

Qashqai de serie
În ianuarie, 2006în Finlanda au avut loc testări de iarnă ”după culise”, la volanul Qashqai s-au așezat primii jurnaliști. Era evident, că ei priveau Qashqai ca pe un SUV. În goană după senzații, ei s-au grăbit să prezică un volum de vânzări relativ mic, deoarece considerau sistemul 4WD drept principala deosebire Qashqai față de tradiționalele hatchbackuri de pe segmentul C. Dar specialiștii Nissan au făcut propriile cercetări și știau, că puțini șoferi de SUV au circulat pe terenuri accidentate sau au folosit potențialul tracțiunii integrale.

«Pentru a face automobilul mai accesibil ca preț și a-i spori gradul de economie a combustibilului, am vrut să oferim pentru Qashqai motoare de 1,5litri diesel și de 1,6 litri pe benzină, plus la cel de 2,0 litri, utilizat pe X-Trail», - spune Piter Braun.

La prezentarea pentru mass-media, înțelegerea clară a poziționării Qashqai pe piață și impresiile excelente ale șofatului au atras stima jurnaliștilor. Mai exista scepticism, iar o publicație engleză a scris următoarele: «Qashqai este bun ca un hatchback de familie, însă nu este automobilul care dezminte bazele, cum se pretinde la comercializare».

Februarie, 2007: Qashqai în comerț
Qashqai a intrat pe piață în a. 2007 și imediat a devenit hitul cumpărătorilor. La sfârșitul anului în Europa erau comercializate peste 100 000 exemplare. Marea Britanie a devenit cea mai mare piață - 18 000 ex. vândute.

În primul an modelul a obținut 14 premii diverse, de la victoria pe segmentul SUV șu automobile urbane până la titluri prestigioase «Automobilul anului» și premiile pentru comercializarea parcurilor auto.

În 2008 industria auto a înțeles, că apartenența Nissan la crossovere e mult mai profundă ca presupunerile. Qashqai nu a rămas un produs aparte, pe piață a apărut modificarea Qashqai+2,cu 7 locuri pentru familii numeroase. Secretul atractivității Qashqai+2 sunt dimensiunile compacte. Proiecția mașinii este cu doar 21 cm mai lungă ca a modelului de bază, în schimb în partea din spate Qashqai+2 oferă locuri pentru încă 2 pasageri. În fine, în Europa au fost comercializate peste 235 000 ex. Qashqai+2.

Către a.2010 vânzările Nissan Qashqai au constituit 1,2 mln.ex. Compania a marcat acest eveniment cu scoaterea pe piață a unei versiuni modernizate, cu multiple îmbunătățiri de design și tehnologii. Plus la aspectul nou al părții din față, Nissan a prezentat sistemul inovațional de asistență la parcare cu sistemul vizualizării circulare Around View Monitor 360°. Aceasta rămâne în continuare o particularitate care asigură succesul vânzărilor Nissan.

Anul 2014: cum să îmbunătățești automobilul – lider în clasa sa ?
Cererea creștea încontinuu, așa că Nissan deja lucra la noua versiune a modelului - pionier printre crossovere. Premiera Qashqai de generația a doua a avut loc în noiembrie, 2013 în cadrul unui eveniment special, iar în martie, următor, crossoverul debuta la Salonul din Geneva. Era mai jos și mai lat, cu cca 5cm mai lung ca predecesorul său. Modelul avea un aspect mai atletic și un interior mau calitativ.

Noul Qashqai a fost o ilustrare perfectă a faptului cum Nissan își implementează consecvent inovațiile pe parcursul ciclului de viață al acestui model. Qashqai de generația a doua nu doar a păstrat ADN-ul crossoverului inițial, scaunele înalte, eficiența și întreținerea ieftină, el a oferit consumatorilor mai multe posibilități, necesare unui automobil de familie exploatat zilnic.
Atractivitatea Nissan Qashqai constă în spectrul larg de tehnologii noi, pe care le oferă proprietarului său. Printre acestea - sistemul de securitate Safety Shield, care include sistemul frânare de urgență la deplasarea înainte (FEB), sistemul control al atenției șoferului (DAA) și sistemul de recunoaștere a semnelor de circulație (TSR).

Atitudinea responsabilă și atenție fiecărui detaliu, manifestate la crearea Qashqai de generația a doua, s-au recuperat. În a. 2014 al a obținut titlul «Automobilul anului» în versiunea«What Car?» –un ghid britanic notoriu de achiziționare a automobilelor. Modelul a mai obținut titlul «Cel mai bun SUV mic» în 2015 și2016 – de la aceiași publicație. Din a. 2014 în Europa s-au vândut cca 700 000 Qashqai de generația a doua.

Februarie, 2017: 10 ani lider pe segmentul crossoverelor
Trei versiuni noi Qashqai timp de 10 ani, poziționare clară și consecventă pe piață ca automobil urban fără compromisuri – toate au dus la sporirea vânzărilor. Nissan Qashqai este automobilul care dezminte închipuirile obișnuite despre ciclul de viață al produselor : volumul vânzărilor a crescut cu 79% din a. 2007. Astăzi Qashqai rămâne lider în clasa sa, cota lui pe piața europeană este de 10,5%.

Familia crossoverelor Nissan este încununată de X-Trail de generația a treia. A îmbinat în sine toate concluziile acumulate pe parcursul elaborării Qashqai și Juke și adunate grație legăturii inverse cu consumatorii. Apărut pe piața europeană în 2014, el a fost creat în baza moștenirii modelului precedent și a devenit cel mai mare crossover în șirul Nissan. X-Trail este poziționat ca un automobil practic pentru familii care un un mod de viață activ.

Astăzi Qashqai este întruchiparea perfectă a sloganului Nissan: «Inovații acre trezesc admirația tuturor ». Dar Nissan Qashqai a apărut din necesitățile consumatorilor, în timp ce anterior brandul producea sedanuri și hatchbackuri de masă, fără a acapara mințile și inimile cumpărătorilor.

Astăzi Nissan Qashqai este favoritul presei, începând cu a. 2007 el a obținut peste 80 de premii, inclusiv de 19 ori titlul«Automobilul anului» în diverse țări ale lumii.

«Cele mai simple idei sunt și cele mai bune. Ce poate fi rău în a lua cele mai bune trăsături de SUV (stilul și scaunul șoferului și a pasagerilor) și a le implementa pe un model mai mic și mai ieftin? Qashqai continuă să stabilească standarde, de care țin cont concurenții săi:este un automobil excelent pentru a-l conduce și pentru a-i fi pasager », - comentează succesul modelului Steve Fowler, șef-redactor al revistei britanice главный «Auto Express».

Conform totalurilor a.2016, numărul automobilelor Nissan Qashqai comercializate în Europa este de 2,3 mln.exemplare. În prezent modelul este comercializat pe 99 piețe din lume: de la Antigua și Australia la Algeria și Angola. Începând cu a. 2007 volumul de vânzări Qashqai pe piața mondială a depășit cifra de 3,3 milioane automobile.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?