Vocea diasporei

De ce în Moldova prețurile la benzinării sînt aceleași

De ce în Moldova prețurile la benzinării sînt aceleași
Marina Prodius

Veșnica întrebare a șoferilor – ce nu e în regulă cu prețurile la stațiile PECO, de ce graficele prețurilor la aurul „negru” merg în jos, iar prețurile la benzinării cresc, ba mai mult, în toate rețelele ele sînt la el? Apare întrebarea – nu e oare asta o înțelegere? Experții spun că prețul carburanților depinde de cursul valutar și de transparența piețe produselor petroliere. Dacă în primul cazul totul e mai mult sau mai puțin clar, atunci în cel de-al doilea e greu să analizăm, iar perspectivele de schimbare a situației spre bine rămîn în ceață.

Automobiliștii protestează

Automobiliștii din Chișinău au decis să desfășoare o acțiune de protest inedită împotriva majorării prețurilor la motorină. Ei au răspîndit mesajul pe rețelele de socializare în grupul „Orașul fără maxi-taxiuri! Șoferii le ajută pietonilor”. Scopul lor este să atragă atenția autorităților asupra creșterii incontrolabile a prețurilor la carburanți.

„Stimați cetățeni ai RM! În legătură cu majorarea continuă a prețurilor la carburanți, nu mai putem trăi așa! Propunem tuturor șoferilor să întreprindă o metodă simplă, dar eficientă de luptă cu prețurile majorate”. Automobiliștii au convenit să boicoteze pe rînd, în fiecare săptămînă, rețelele de benzinării.

„Condițiile sînt următoarele! O săptămînă boicotăm una dintre rețelele selectate. Rețeaua se alege prin votul majorității. Și așa toate rețelele pe rînd. Partenerii acestui grup pregătesc stimuli suplimentari”.

„Credeți-mă dacă o rețea de benzinării va pierde o mie de clienți într-o lună, acest fapt nu va rămîne neobservat, ea va fi nevoită să reducă prețurile sau să întreprindă ceva. Prin această metodă, poate, vom obține prețuri raționale și accesibile la stațiile PECO”, scriau alții.

În pofida scepticismului majorității cetățenilor, că „asemenea grevă” nu va schimba nimic, unii șoferi au căzut de acord să susțină acțiunea în speranța că importatorii produselor petroliere vor suporta pierderi și vor reduce prețurile la motorină.

Ce se întîmplă cu prețurile

Amintim că în Moldova, în fiecare două săptămîni, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) stabilește prețurile maxime cu amănuntul la carburanți. Astfel, de la 11 pînă la 24 ianuarie 2017 prețul la benzina Premium-95 a crescut pînă la 17,99 de lei, iar la motorină – pînă la 15,61 lei pentru un litru. Adică benzina s-a scumpit în medie cu 63 de bani, iar motorina – cu 44 de bani pentru un litru sau aproximativ cu 3,6% și 2,9% respectiv. S-a scumpit și gazul lichefiat, care se vinde la prețul mediu de 10,81 lei pentru un litru.

Iar în perioada următoare – de pe 25 ianuarie pînă pe 7 februarie – benzina se va scumpi și mai mult: prețul maxim cu amănuntul a benzinei Premium-95 a fost stabilit la nivelul de 18,11 de lei pentru un litru.

Dinamica schimbării prețurilor la toate tipurile de carburanți din Moldova. Prețurile curente (datele pentru săptămîna trecută) au fost comparate cu prețurile medii, de o săptămînă, lună și un an în urmă.



                                               Sursa: autotraveler.ru

Vom menționa că operatorii de produse petroliere nu au dreptul să comercializeze cu amănuntul motorina la prețuri mai înalte decît plafonul maxim, stabilit de ANRE. În caz contrar, contravenienții pot fi sancționați dur, inclusiv pînă la retragerea licenței. Dar nu trebuie să fim mari specialiști ca să observăm că rețelele de benzinării, timp de două săptămîni, mențin prețurile la același nivel, iar apoi le schimbă simultan în direcția majorării sau micșorării.

Practica anticoncurențială

Noi vedem că toți importatorii stabilesc aceleași prețuri cu amănuntul, vedem o evitare deliberată a concurenței, menționează experții.

Ex-directorul ANRE Victor Parlicov se arată convins:
„Este un semn că există o practică anticoncurențială, cu care trebuie să luptăm, dar să nu transferăm responsabilitatea pe ANRE. Piața produselor petroliere este concurențială, iar reglementarea ei se face cu instrumente caracteristice pieței monopoliste. Iar acest lucr nu va aduce la nimic bun.

De exemplu, în Ucraina, dacă mergeți pe drum, atunci diferența dintre prețurile la benzina A-95 la diferite benzinării este de 2-2,5 grivne pentru un litru. Unde ați văzut la noi o diferență de preț măcar de 1-1,5 lei? Nicăieri. La noi sînt aceleași prețuri. Acesta este un indiciu că prețurile se formează nu în rezultatul luptei concurențiale, ci a înțelegerii. De soluționarea unor asemenea probleme trebuie să se ocupe Consiliul Concurenței. Dacă pe piețele internaționale prețurile cresc, atunci să majoreze toți în cadrul luptei concurențiale. Dar nu așa, că la toți e unul și același preț. Acest lucru nu trebuie să existe, pentru că costul la fiecare e diferit. Operatorii cumpără produsele petroliere de la diferiți furnizori, inclusiv gazul lichefiat. Faptul că prețurile la toți sînt la fel este un indiciu că există o problemă cu care trebuie să luptăm”.

Totodată, interlocutorul a presupus că, dacă prețurile ar crește diferit, în cadrul unei lupte concurențiale, atunci scumpirea nu ar fi atît de dureroasă pentru toți. Iar cînd peste tot sînt aceleași prețuri, consumatorul nu are libertate de alegere. Rețelele trebuie să concureze după nivelul de deservire, dar nu după prețul carburantului. Dacă nu ești pretențios, atunci plătește, și invers.  

„Totodată, Moldova nu procură petrol brut, deoarece nu are rafinării de petrol, continuă Parlicov. Țara procură produse petroliere deja prelucrate, iar ele au piața lor și prețurile lor nu sînt făcute publice. Consumatorul nu poate verifica cît de corect calculează regulatorul prețurile. De aceea, întotdeauna va apărea neîncrederea. Pentru a avea acces la prețurile Platts, trebuie să vă abonați la un buletin, care costă aproximativ 1,5 milioane de lei pe an. ANRE primește aceste date pentru a calcula prețurile. Am dorit să soluționăm problema transparenței prețurilor, să obținem încredere că prețurile de pe piață sînt adecvate, dar instrumentul nu funcționează.

Consiliul Concurenței are suficiente pîrghii pentru a amenda contravenienții cu sume destul de mari – pînă la 10% din vînzările anuale. Sînt destul de multe instrumente de luptă împotriva practicilor anticoncurențiale. Acestea pot falimenta orice companie, demonstrînd că ea a participat la o înțelegere de cartel. Dar, deocamdată, noi nu auzim nimic. Pe piața produselor petroliere nu trebuie să existe o reglementare a prețurilor din partea statului. Trebuie să existe o concurență sănătoasă între operatori, care trebuie supravegheați de organele corespunzătoare. Anume concurența, dar nu prețurile, pentru ca operatorii să lupte într-adevăr pentru clienți, inclusiv cu ajutorul prețului”.

„În domeniul gazului lichefiat este haos”

Expertul în economie Mihail Poisic a comunicat pentru NOI.md că nu poate reproșa nimănui modul de stabilire a prețurilor la benzină și motorină.

„Iar la gazul lichefiat e un haos, susține el. în Moldova, prețurile la gazul lichefiat au crescut de 1,5 ori. Există o înțelegere de cartel și cu aceasta trebuie să se ocupe Consiliul Concurenței, dar el tace. Aceasta vorbește despre faptul că în țară este o piramidă de corupție, în vîrful căreia stă un „mare nacialnik”, care își promovează interesele și soluționează toate problemele. Pînă în 2016, înainte de introducerea prețurilor limită la benzină, motorină și gazul lichefiat, prețurile în Moldova erau cu 5-7% mai mari decît în alte țări. Existau critici că prețurile noastre sînt cosmice. În sfîrșit, din luna mai, au fost introduse plafoane la prețuri și imediat totul a revenit la locurile sale. Dar unii au decis să treacă prin parlament anularea plafonului pentru gazul lichefiat. Nimeni nu era de acord cu prețul stabilit de agenție de 7,2 lei pentru un litru de gaz. Deoarece operatorii moldoveni sînt limitați în stabilirea prețurilor la motorină, ei compensează, în opinia lor, veniturile ratate prin prețurile înalte la gazul lichefiat”.

Amintim că în iulie 2016, deputații parlamentului au introdus modificări la Legea cu privire la produsele petroliere, conform cărora ANRE a pierdut dreptul de a stabili prețurile maxime la gazul lichefiat. Acum, cu aceasta se ocupă operatorii pieței, calculînd prețul după o formulă specială de formare și creare a prețurilor la carburanți. Dar deja la sfîrșitul verii, premierul Pavel Filip a cerut de la Ministerul Economiei să prezinte un proiect de lege care ar reintroduce mecanismul prețurilor maxime la acest tip de carburant. Documentul a fost expediat spre aprobare legislativului, dar carul nu s-a urnit din loc… Nimeni nu se grăbește să repare greșeala comisă. Se pare că nimeni nu este interesat să stabilească prețurile maxime cu amănuntul al gazul lichefiat în funcție de cotațiile mondiale.

Consiliul Concurenței nu vede încălcări

Reprezentanții Consiliului Concurenței au comunicat: „Consiliul urmărește permanent situația pe piața produselor petroliere și prețurile la gazul lichefiat”.

De asemenea, ei consideră că pentru piața moldovenească este caracteristic nivelul înalt al transparenței prețurilor. Traiderii indică prețurile pe panou. Totodată, se observă o sensibilitate înaltă a consumatorilor față de prețuri, precum și lipsește diferențierea producției și serviciile suplimentare, ce pot fi oferite la benzinării. Drept rezultat, operatorii cu produse petroliere și a gazului lichefiat, deseori, demonstrează prețuri identice, care nu neapărat denotă prezența unei înțelegeri anticoncurențiale privind prețurile fixe cu amănuntul.

„Consiliul concurenței va continua să controleze piața produselor petroliere și a gazului lichefiat și se va implica, dacă vor apărea semne ale înțelegerilor anticoncurențiale între operatori”, ne-au asigurat reprezentanții Consiliului.

Factorul psihologic

Experții au presupus că, probabil, companiile țin un singur preț din cauza situației economice pe piață și consideră că ele ar putea pierde bani la reducerea prețurilor. Dar, apelînd la practica menținerii acelorași prețuri, importatorii limitează concurența. De aceea, nu trebuie să ne așteptăm că stațiile PECO vor concura la preț, or, nimeni nu dorește să lucreze în pierdere.

Totodată, specialiștii consideră că actualele autorități nu înțeleg cauzele acestor evenimente și creează aparența că sînt îngrijorate de situația creată. Inițial, cer soluționarea urgentă a problemei, oferă recomandări, elaborează proiecte de lege, iar apoi totul rămîne pe loc.

Totodată, șoferii recunosc că nu au încredere în benzinării, unde prețul la motorină este relativ mai mic. În opinia lor, există suspiciuni că calitatea carburantului acolo este cu mult mai joasă. În acest caz, economia nu doar e îndoielnică, dar și poate avea consecințe negative.

În ultimii ani, gazul lichefiat a căpătat un rol special în viața șoferilor cu nivel mediu de venit. Panoul de prețuri atractiv i-a determinat să treacă la gazul lichefiat. Precum ne-au explicat specialiștii de la un service auto, calitatea gazului lichefiat joacă un mare rol pentru mașină și aceasta nu trebuie ignorată. Un șofer grijuliu va observa întotdeauna că uneori „calul său de fier” este mai ager, iar uneori, după alimentare cu gaz de altă marcă, motorul mașinii nu funcționează stabil. De aceea, deseori, șoferii sînt gata să plătească mai mult pentru carburant, doar pentru ca mașina să stea mai puțin în reparații.

Totodată, în opinia expertului, există și factorul psihologic, cînd furnizorii de produse petroliere urmăresc cum reacționează consumatorul la o nouă majorare. Dacă clientul cumpără carburantul cu un anumit preț, atunci aceasta mai poate fi ridicat, chiar dacă factorii ce îl influențează nu vor fi negativi.

Ați găsit eroarea în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Comentarii Adăugați un comentariu7 comentari

Vrun 9 feb. 21:42

А г.Парликов хорош! Пока сам был шефом НАРЭ и получал по 50 тысяч оклад - молчал в тряпочку и не пиликал , а тут нате вам - критикует и даже пытается что то там объяснять.
А по сути темы что тут скажешь - пол страны воров , пол страны дураков / которые содержат первых

GAZ 5 feb. 13:38

В европейских странах есть закон, регулирующий цену газа для автомобилей, согласно которому цена газа должна составлять не более 50% от стоимости самого дешевого бензина, кто ездил по Европе мог видеть , а на многих заправках газ продается еще ниже. У нас любят принимать законы на основе европейских а этот почему то в упор не хотят видеть, видно очень выгодно кому-то продолжать высасывать кровь из нищего народа, даже пиявки, насытившись кровью отпадают, а эти упыри проклятые даже не подавятся.

сергей 28 ian. 06:57

Посмотрите,кто сидит в НАРЭ, и сразу станет ясно " почему такие цены? ". А в Совет по конкуренции надо набирать таких людей, как Лагута или Пойсик. А -то набрали "драгуцанов" и хотят что-бы миллиард не спи... свиснули, да он сам мешки помогал грузить.

muDAKy - 12:21 25 ian. 12:52

ориентируются по ценам по самому "дорогому поставщику", а карманы набивают вместе с "экспертами карманными" самые "дешевые", в т.ч. и НАРЭшники тоже! - на месте поставщиков качественного углеводородного продукта нужно было бы выставлять претензии не только к НАРЭ, но и всем этим "подпевалам", которые себя еще и экономистами считают, а что такое СЕБЕСТОИМОСТЬ и конечная СТОИМОСТЬ продукта так и не удосужились узнать, - в результате тот, кто поставляет качественный товар на рынок нефтепродуктов будет терпеть убытки зато "продавцы ослиной мочи" будут и дальше процветать!

Mydaci 25 ian. 12:21

Не ужели не понятно?Во всем мире цены на заправках отличаются хотябы на один бань.Но Молдавия-Уникальная страна.Как могут быть разные цены,если хозяин один?Угадай кто с трех раз.

zloi procuror 25 ian. 11:59

согласна с id, руководство НАРЭ зажралось уже. Жили бы на наши зарплаты, то давно бы чесали репу и придумали как стимулировать конкуренцию на АЗС.

id 25 ian. 11:30

надо урезать директорам НАРЭ зарплаты! доходы НАРЭ не должны формироваться от перечислений участников рынка - твёрдая ставка и не выше средней по отрасли...! бюрократы, которые устроили легальную "дойку" денег из кармана водителей!

Mai multe

Adăugaţi Comentarii

captcha

Întrebarea zilei Toate

load
PRIVESC EU
privesceu