X 
Transnistria stiri: 1379
Eurovision stiri: 499
Preşedintele stiri: 3986

Kaufland a cerut ștergerea articolului publicat de NOI.md

10 ian. 2017,, 10:18   Business
47004 33

Articolul scris de Departamentul analitic al portalului NOI.md despre venirea pe piaţa moldovenească a retailerului celei mai mari reţele comerciale internaţionale Kaufland Asasinul industriei locale. Ce se știe despre noul retailer Kaufland nu a rămas în afara atenţiei filialei companiei din România, de unde compania intenţionează să se extindă în Moldova.

Serviciul de presă al Kaufland-România ne-a expediat „poziţia oficială” pentru publicarea „dreptului la replică” şi a solicitat ștergerea urgentă a acestui articol din toate publicaţiile electronice”.

Se pare că reprezentanţii companiei europene înţeleg intrarea pe piaţa ţării vecine prin deschiderea uşii cu piciorul – noi trebuie pur şi simplu să „ștergem articolul din toate publicaţiile electronice”. Însă articolul NOI.md a fost scris în baza informaţiilor publicate de presa românească (noi am indicat sursele). De ce atunci pretenţiile sînt înaintate publicaţiei moldoveneşti, dar nu surselor primare româneşti? De ce acestea nu au fost rugate să „șteargă imediat” articolele? Se pare că în Europa nu se obişnuieşte aşa, iar Moldova nu este considerată drept Europa. Se pare că o asemenea abordare ar putea deveni principala problemă în Republica Moldova a mult stimabilei companii Kaufland.

Dacă revenim la comunicatul Serviciului de presă al Kaufland-România, atunci petiţia expediată pe adresa site-ului nostru pare a fi, în esenţă, un articol puternic de publicitate şi nu conţine pretenţii concrete şi argumentate faţă de faptul ce nu a fost adevărat în articolul nostru. În legătură cu aceasta, noi nu o putem publica integral, ci vom insera doar cîteva alineate.

Cu ce vine operatorul în Moldova


În răspunsul expediat de Kaufland-România se arată: „Decizia privind expansiunea în Republica Moldova a fost precedată de o cercetare amănunțită a pieței și de studii privind cerințele și exigențele consumatorilor locali…”

Nu putem să nu ne mirăm de faptul că consumatorii moldoveni ar avea o necesitate foarte mare în venirea acestui operator pe piața noastră. Poate cineva dintre cititori va răspunde la întrebarea: „La Chișinău (această rețea este interesată deocamdată, doar de capitală) nu sînt suficiente magazine alimentare?” Ba da! Noi avem mai multă nevoie de uzine și fabrici decît supermarketuri pentru a cheltui în ele banii gastarbeiterilor noștri. Oamenii nu au unde cîștiga, în schimb au unde cheltui banii.

Kaufland-România:„La alegerea sortimentului ce va fi disponibil în magazinele din Republica Moldova vom pune accent în mod deosebit pe produsele provenite de la furnizori regionali, comercializarea produselor autohtone contribuind la consolidarea economiei locale. Menționăm, de asemenea, că politica de achiziții a companiei este orientată către identificarea de furnizori locali, în vederea unei colaborări de durată, furnizori care să asigure produsele în cantitățile și calitatea solicitată de clienții noștri, la prețuri atractive.”

Se știe că cei mai mulți producători agricoli moldoveni nu pot ieși pe piața europeană pentru că nu corespund cerințelor ei. Producția crescută în țara noastră, deși este gustoasă și în mare parte este ecologic pură, nu are întotdeauna aspect comercial conform standardelor UE. O parte din producția moldovenească nu este acceptată nici chiar de rețelele de supermarketuri existente în Moldova, care își completează rafturile cu mere, roșii, ardei din Turcia.

În acest sens, și Kaufland-România avertizează: „Suntem deschiși să încheiem parteneriate pe termen lung cu producătorii locali care reușesc să ofere, pe parcursul întregului an, produse în cantitățile necesare pentru a asigura stocurile solicitate de clienții noștri și care să respecte standardele de calitate. Nu trebuie să uităm că cele mai importante atribute ale unui produs sunt calitatea, prospețimea, prezența acestuia la raft și, de ce nu, ambalajul. Aceste atribute trebuie să convingă consumatorul final că produsele regionale sunt primele care ar trebui să fie alese de pe rafturile oricărui magazin. Continuitatea în asigurarea mărfii este un aspect foarte important în colaborarea noastră.“

Să nu le fie cu supărare conducătorilor respectabilei companii Kaufland-România, dar în reflecțiile despre cerințele clienților există puțină demagogie. Se știe că publicitatea în masă a răsturnat conștiința consumatorului, iar în prezent, deja nu cererea stabilește oferta, dar oferta promovată formează cererea consumatorilor. Iar în spatele ambalajului frumos, deseori se ascunde un produs necalitativ, umplut cu diferiți coloranți artificiali (din petrol și deșeuri), amelioratori, înlocuitori admiși în UE, precum și OMG-uri. Totodată, se știe că deseori fructele și legumele ce au un aspect mai puțin atractiv sînt mai calitative decît produsele frumoase și egale ca mărime, crescute cu adăugarea diferitor chimicale și îngrășăminte, acceptate în UE.

Trebuie să ne așteptăm că retailerul european va veni pe piața moldovenească cu cerințele față de aspectul exterior al producției, pe care le înaintează și în alte țări. Poate el își va schimba principiile de dragul săracilor țărani moldoveni? Iar dacă nu și le va schimba, atunci la ce să ne așteptăm? La faptul că în republică vor fi mai multe produse alimentare de import, care în realitate sînt mai proaste decît cele moldovenești. Iar cu ale noastre ce să facem? Singura speranță este piața rusă, pe care a promis s-o deschidă noul președinte.

Detalii privind activitatea în România

Kaufland-România:„Pentru că în articol s-a făcut comparație cu activitatea desfășurată în România, vă prezentăm doar o parte din demersurile pe care le facem în acest sens: În magazinele din România, produsele sunt semnalate la raft cu eticheta „Produs în regiunea noastră” pentru a încuraja clienții să opteze în special pentru produsele românești și să sprijine producția regională. Suntem printre puținii retaileri din România care în acest moment au peste 50% din sortimente produse autohtone. De exemplu 100% din produsele de panificație din magazinele noastre sunt produse din România. La un număr de 112 magazine avem peste 130 de furnizori locali. În ultimii 3 ani de zile am crescut numărul de articole din sortimentul de lactate cu peste 50 %. La sortimentul de ouă peste 90% provin din România. Peste 60% din numărul de articole din sortimentul de miere sunt din România. Numărul articolelor românești din magazinele Kaufland a crescut în medie, în ultimii ani, cu peste 15% pe an.”

Rafturile magazinelor cu eticheta „Produs în regiunea noastră” vorbesc mai degrabă despre faptul cît de puțină producție de acest fel există în sortimentul general, dacă pentru aceasta este nevoie de atragerea atenției cumpărătorilor prin etichete speciale decît despre susținerea producției locale. Cît privește cota înaltă a producției locale, atunci în scrisoarea respectabilei companii Kaufland-România sînt enumerate mărfurile perisabile, ca laptele și pîinea, care nu are rost să fie aduse de departe.

Vrem să atragem atenția stimatului retailer că în Moldova, în afara produselor perisabile, sînt fabricate și mărfuri cu termen lung de păstrare – patiserie, băuturi alcoolice, inclusiv bere, ape minerale, de masă și dulci, produse din carne afumată și pește, cașcaval, producție din hîrtie, produse igienice, parfumerie, cosmetice, chimie aplicată, covoare, instrumente etc. Nu e o problemă a spori capacitatea acestor întreprinderi în cazul în care există garanții de comercializare.

Kaufland-România: De asemenea, dezvoltăm în permanență proiecte și programe prin care sprijinim producătorii autohtoni care, altfel, ar întâmpina dificultăți în identificarea unei piețe de desfacere a produselor lor. Urmare a parteneriatelor încheiate cu aceștia, comercializăm produse locale și tradiționale - legume, fructe, cereale şi carne produse în ferme.”

Presa din România însă scrie despre faptul că pozițiile furnizorilor locali în negocierile cu rețeaua comercială-gigant sînt mult mai slabe decît cele ale companiei de achiziție, cu care au încheiat un acord de parteneriat și care își dictează condițiile, mai ales, cînd le propune să producă marfa sub propria marcă comercială. În acest caz, producătorul nu este cunoscut, el nu are viitor.

Kaufland-România:„Vom continua planurile de susținere a producătorilor români. Printr-un parteneriat cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale ne dorim ca în următorii ani carnea de porc din magazine să provină, în procent majoritar, direct de la fermieri români.”

Din aceasta trebuie să înțelegem că producătorii moldoveni de carne de porc trebuie să se pregătească de extinderea prezenței pe piața noastră a cărnii de import, pentru că în România fermierii, deocamdată, doar speră la intenția stimatului retailer de a extinde prezența lor pe piață. Iar, deocamdată, din cîte înțelegem, rafturile de bază ale acestei rețele sînt pline cu carne de porc de la furnizori străini.

Ne preocupă interesele producătorilor noștri

Kaufland-România: „În ceea ce privește modificările legii 321/2009, cu privire la care, în mod eronat (sperăm noi) ați afirmat că „nu au fost acceptate de compania noastră”…

Această frază am eliminat-o din text, dar ea a fost făcută drept concluzie, ținînd cont de comentariul reprezentantului rețelei privind schimbările propuse în lege. Amintim că era vorba despre faptul că retailerul alimentar din România obligă pentru asemenea produse ca legumele, fructele și carnea să facă achiziții de cel puțin 51% de fiecare fel, ce provin din circuitul scurt al livrărilor (adică pe piața locală), așa cum este stabilit în Politica comună arară a Uniunii Europene. Cu excepția lunilor de iarnă, decembrie-februarie, pentru achiziția legumelor și fructelor. Această producție de import în fiecare categorie poate constitui pînă la 70% din ofertă. Reprezentanții companiei Kaufland, conform sursei citate, au comunicat că acest fapt va conduce la neasigurarea pieței cu producție și nu va soluționa problemele producătorilor agricoli din România. Tocmai din acest motiv au și fost făcute concluziile noastre.

Îngrijorarea noastră față de faptul că interesele producătorilor locali ar putea fi ignorate într-o oarecare măsură este confirmată indirect și de citatul din răspunsul trimis de Kaufland-România: Având în vedere pe de o parte, expertiza și experiența specifică unui retalier internațional și, pe de altă parte, problemele cu care ne-am confruntat de-a lungul timpului în privința identificării și selectării producătorilor autohtoni care să respecte cerințele de cantitate și de calitate necesare, ne-am manifestat disponibilitatea consultării în ceea ce privește identificarea soluțiilor de sprijinire a micilor producători.”

Adică nu este greu să presupunem că această companie va avea probleme și cu selectarea furnizorilor moldoveni. Trebuie să menționăm că producătorii agricoli din România, spre deosebire de ai noștri, au primit din 2007 multe subvenții de la UE în cadrul diferitor proiecte de modernizare și s-au dezvoltat mai bine decît cei din Moldova, care nu au o asemenea susținere financiară.

Kaufland-România: Un alt aspect important al expansiunii pe piața din Republica Moldova îl reprezintă, alături de investițiile în magazine, crearea unor locuri de muncă. Pentru că cea mai importantă resursă a unei companii o reprezintă resursa umană, cu prilejul deschiderii unui nou magazin Kaufland sunt create aproximativ 100 de noi locuri de muncă.”

Nimeni nu contestă faptul că deschiderea noilor locuri de muncă este un lucru bun. Dar pe noi ne interesează mai mult cîte locuri de muncă se vor închide în agricultură și industria alimentară cînd întreprinderile industriale și fermierii noștri nu vor putea corespunde cerințelor cumpărătorului și concura cu producția de import, mai ieftină (datorită subvențiilor generoase, utilizării adaosurilor artificiale și a culturilor crescute cu OMG-uri)?

Totodată, în scrisoarea sa Kaufland-România a enumerat un șir de măsuri din activitatea lor, despre care noi nu comunicăm, pentru că considerăm că această informație poartă un caracter publicitar, iar în articolul nostru nu s-a menționat nimic despre aceste fapte.

Nu putem să nu întrebăm

Ținînd cont de pozele publicate de consumatorii români, ce denotă o atitudine diferită față de unele și aceleași produse din Germania și România, noi nu putem să adresăm un șir de întrebări:

  1. Ce adaos comercial mediu în rețeaua Kaufland se prevede pentru produsele din Moldova și cele din Germania? Presa din România scrie că acest operator, practic, nu le oferă posibilitatea de a cîștiga producătorilor autohtoni, redudîndu-le puternic prețurile. Totodată, producătorii din Germania obțin prețuri favorabile pentru marfa similară.

  2. În răspunsul pentru NOI.md compania Kaufland-România scrie că peste 50% din sortimentul său constituie produsele locale. Am dori să știm cît va fi aceasta în procente din volumul vînzărilor în bani? Dacă cea mai mare parte a producției locale o constituie producția de panificație, laptele, verdețurile și alte produse ieftine, atunci, cel mai probabil volumul vînzărilor acestei producții cu 50% din sortiment nu este comparabilă cu veniturile celorlalte produse din listă.

  3. Cine ajunge în categoria de furnizori regionali? Doar producătorii Republicii Moldova sau și întreprinderile din România și Ucraina?

  4. Înțeleg oare reprezentanții companiei Kaufland că o parte dintre produsele importate în Moldova vor conține OMG-uri, care sînt interzise în țara noastră, sau operatorul se obligă să nu aducă asemenea producție?

Încheiere

Dorim să atragem atenția companiei Kaufland că noi respectăm orice afacere creativă, ca o formă de creație, mai ales o afacere bine organizată, eficientă și construită talentat de proprietarii și de managerii ei. Kaufland, cu siguranță, face parte din asemenea companii. Însă noi înțelegem bine că venirea unui retailer puternic ar putea fi atît un beneficiu, cît și o mare problemă.

Ar putea constitui un beneficiu, dacă stimatul retailer va putea într-adevăr să susțină producătorul autohton, oferindu-i cunoștințe utile și standarde în domeniul fabricării produselor, lărgind piețele de desfacere, inclusiv peste hotarele Republicii Moldova. Sau dacă managerii Kaufland-România vor întreprinde suficiente eforturi intelectuale pentru a studia mai bine populația locală, obiceiurile, posibilitățile și vor putea utiliza potențialul major al producătorilor locali pentru organizarea comerțului cu produse cu adevărat calitative, inclusiv peste hotarele Moldovei.

Este evident că anume acesta este sensul oricărei afaceri ce vine pe piața locală cu intenții cu adevărat bune.

NOI.md

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?