Totul pentru comoditatea șoferilor?

Totul pentru comoditatea șoferilor?

Lidia Ceban

Funcționarii de la Primăria capitalei își frămîntă mințile cum să rezolve problemele ce țin de transportul din Municipiul Chișinău și spun că în dezvoltarea acestuia se vor conduce de conceptul implementat demult în Europa, și anume orașul pentru pietoni. Iar deputații, din contra, au decis că șoferii au nevoie de condiții confortabile, ei fiind cei mai vulnerabili din țară.

Recent, din inițiativa președintelui PDM, Vlad Plahotniuc, Guvernul le-a interzis cu strictețe polițiștilor de patrulare să oprească fără rost mașinile, cu excepția cazurilor unor încălcări evidente sau în timpul campaniilor de masă. În cadrul unui briefing săptămînal, ținut de PDM în octombrie trecut, liderul partidului a menționat că, în locul celor 300 de angajați necesari, poliția rutieră din țara noastră are peste o mie. Ei toți opresc autoturismele fără niciun motiv.  Și o fac în scopul persecutării persoanelor sau de profit. Vlad Plahotniuc consideră că poliția trebuie să intervină atunci cînd există cazuri concrete de infracțiuni.

Imediat după ce această poziție a fost enunțată, poliția a început să imite o activitate furtunoasă. Pînă la Anul Nou, apărătorii ordinii publice stăteau la intersecțiile problematice ale capitalei, ajutau copiii și bătrînii să traverseze strada la trecerile de pietoni. Scoteau numerele de pe mașinile parcate neregulamentar de-a lungul principalelor străzi din diferite sectoare ale orașului. A trecut ceva timp – toate s-au liniștit și au revenit la starea obișnuită.

Apoi ministrul de interne, Alexandru Jizdan, a declarat într-o conferință de presă că poliția va lua măsurile necesare pentru a opri abuzurile. „Este vorba despre elaborarea unor procese operaționale-standard, în care inspectorii vor fi obligați să explice motivul pentru care au oprit un automobil. Această procedură la fel este stipulată în legislație”, a menționat ministrul.  

El le-a solicitat conducătorilor auto să manifeste respect față de polițiști, precum și să indice problemele cu care se confruntă pe drumuri. Și au început să curgă plîngerile, însă nu la adresa ministrului, dar a deputaților din Parlament, care s-au și apucat să le rezolve în mod urgent.

La straja legii

La sfîrșitul lunii ianuarie, în Parlament a fost înregistrat încă un proiect de lege, iarăși spre bucuria conducătorilor auto. Conform lui, dacă deputații vor vota anularea respectivului articol din Codul administrativ, pentru încălcarea regulilor de parcare nu vor mai fi scoase plăcuțele de înmatriculare. Autoarea inițiativei – deputata-democrată Valentina Buliga – spune că proiectul urmărește scopul de a-i susține pe conducătorii auto. „Ideea a apărut atunci cînd în audiență a venit un șofer foarte supărat. Peste o săptămînă, subiectul a fost abordat de către președintele PD. Este logic ca noi să amenajăm parcări în municipiul Chișinău și în centrele raioanele ale Moldovei, iar șoferii – să respecte regulile”, a menționat ea.

În prezent, pentru parcarea neregulamentară se aplică o amendă în mărime de pînă la 300 de lei. Plus scoaterea numerelor. Iar șoferul care încearcă ulterior să găsească inspectorul poate fi amendat cu încă 900 de lei pentru conducere fără numere de înmatriculare. Reiese că contravenientul este pedepsit de două ori pentru o singură încălcare. Conform Inspectoratului Național de Patrulare, anul trecut au fost opriți 1300 de șoferi care conduceau mașinile fără plăcuțele de înmatriculare.

Ce-i de făcut și cu cine trebuie de luptat?

Conducătorii auto, desigur, se plîng de faptul că în capitală pur și simplu nu există locuri de parcare – nici în centrul orașului, nici în interiorul curților. Autoritățile tac și nici nu le cer constructorilor să amenajeze măcar în curțile noilor blocuri de locuit numărul necesar de locuri de parcare. Între timp, mașinile parcate haotic creează probleme majore – începînd cu ambuteiajele și terminînd cu faptul că, în caz de necesitate, ambulanțele, mașinile pompierilor sau ale poliției nu au acces în curte. Totodată, nu-și pot îndeplini responsabilitățile directe întreprinderile pentru evacuarea deșeurilor (inclusiv a sticlelor din plastic) din pubele.

Recent, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență al MAI a inițiat o campanie de prevenire a șoferilor care își lasă mașinile în locuri nepotrivite și blochează astfel accesul autospecialelor. Acțiunea se desfășoară în colaborare cu efectivul Inspectoratului Național de Patrulare. Prima acțiune preventivă s-a desfășurat la Botanica. Ce-i drept, șoferii au scăpat ușor. Deocamdată nu au fost aplicate amenzi. Salvatorii și polițiștii i-au prevenit doar pe posesorii automobilelor parcate în perimetrul străzilor Traian, Decebal, Cuza Vodă, Independenței și Burebista cu privire la urmările posibile. Iată cît de delicat s-au comportat apărătorii ordinii publice…

Între timp, în alte țări legislația în acest domeniu este foarte aspră. Spre exemplu, în Rusia, pentru parcare în locuri nepermise, șoferilor li se aplică amenzi și chiar li se evacuează mașinile. În FR este promovat activ un proiect conform căruia mașinile Ministerului Situațiilor Excepționale (MSE), ambulanțele etc. vor avea dreptul să nimicească automobilele care încurcă circulației. Iar cheltuielile de reparație a mașinilor deteriorate le vor suporta proprietarii lor neglijenți. „Mașinile MSE și ambulanțele trebuie să aibă posibilitatea de a intra nestingherit în curți, inclusiv strivind automobilele parcate neregulamentar care închid accesul în cur”, a afirmat pentru publicația «Izvestia» liderul mișcării populare «StopHam», Dmitri Ciugunov.

Această problemă în Moldova într-adevăr trebuie reglementată legislativ. Dar deputații nu se grăbesc să adopte măsuri concrete de soluționare a ei. Deputații PL, încă în anul 2014, au înregistrat un proiect de lege privind introducerea unor sancțiuni suplimentare, în Codul cu privire la contravenţiile administrative, pentru parcarea necorespunzătoare a mijloacelor de transport, în care au propus, între altele, evacuarea acestora. Ei afirmau atunci că, în pofida sancțiunilor aplicate în prezent pentru parcarea în locuri nepermise, aceste măsuri nu soluționează problema existentă. Adesea vedem automobile parcate pe gazon, în spațiile verzi și chiar pe trotuare în locuri interzise, creînd obstacole pentru pietoni. Toate cheltuielile de încărcare, transportare și pază a mașinilor parcate neregulamentar trebuie să le suporte proprietarul automobilului. Însă această inițiativă așa nu a fost acceptată.

În acest sens, există multe exemple regretabile. Unul dintre cele mai răsunătoare este cel cu mansarda arsă în mai 2014, la Botanica. Sinistrații din cele 28 de apartamente de pe strada Independenței învinuiau pompierii că au sosit prea tîrziu. Salvatorii, la rîndul lor, au făcut trimitere la obstacole – mașinile parcate în locuri neautorizate. Dar cine să-i audă?

Nu mai vorbim despre faptul că o asemenea situație este una de impas pentru mașinile de cărat deșeuri. Transportul specializat nu poate intra și, mai ales, vira în curte. Adesea mașinile locatarilor stau lîngă trotuar și pe căile de acces către locul de amplasare a pubelelor. Iar șoferii de la IM Regia „Autosalubritate”, spre exemplu, au un program foarte încărcat. Astfel, pentru a lua deșeurile dint-o singură curte, ei au la dispoziție în medie 2-6 minute, în funcție de numărul pubelelor. Deseori acest timp este irosit de șoferi pentru a se strecura în curte fără a atinge automobilele parcate, fapt ce duce la întîrzieri. Adesea calea de acces spre pubele este pur și simplu blocată. Și atunci autospeciala, după cîteva minute de așteptare, pleacă spre altă curte, fără a deșerta pubelele. Iar locatarii nemulțumiți scriu după asta plîngeri.

Municipiul va reveni la parcările cu plată

Primăria Municipiului Chișinău intenționează să soluționeze totuși problema parcărilor, în pofida scandalului cu introducerea, în centrul orașului, a locurilor cu plată pentru mașini, care s-a soldat cu o cauză penală cu implicarea oficialilor (viceprimarul Nistor Grozavu, fostul șef al Direcției generale transport public şi căi de comunicaţie Igor Gamrețchi), antreprenori, precum și primarul suspendat al capitalei, Dorin Chirtoacă.

Tema parcărilor cu plată rămîne în continuare pe ordinea de zi a Consiliului Municipal Chișinău. A declarat-o recent primarul general interimar al capitalei, Silvia Radu, la unul dintre posturile TV: „În orice oraș trebuie să existe parcări. Aceasta ar fi o soluție pentru multe probleme. Da, a existat o problemă legată de proiectul parcărilor, de lipsa transparenței în executarea lui. Au existat neliniști și temeri în această privință, pentru că atunci cînd eu vorbesc în Primărie despre parcări, oamenii se tem să abordeze această temă. Ea este asociată cu scandal. Consider că nu trebuie să fie așa. În prezent încercăm să creăm o concepție clară: cum anume vom soluționa problema parcărilor.”

Silvia Radu a mai subliniat că va insista asupra faptului ca proiectul fiecărei clădiri noi ce urmează a fi construită să prevadă o parcare pe terenul aferent. Pentru început, autoritățile urbei vor amenaja parcări gratuite în curțile blocurilor de locuit, apoi vor proiecta și parcări cu plată. Lucrul asupra lor va începe chiar la primăvară. 

Liderul fracțiunii comuniștilor și a celor fără de partid din CMC, Vasili Chirtoca, spune că în multe orașe ale lumii (nu doar europene) afacerile cu parcări este unul rentabil și este practicat de municipalități. El consideră că în capitală problema administrării parcărilor trebuie soluționată în baza tehnologiilor avansate, care sînt clare (nu este nimic complicat în ele), și poate deveni un business al orașului Chișinău. În acest scop, trebuie creată o întreprindere municipală independentă, care, în baza unui credit sau a alocărilor din bugetul municipiului, să poată realiza proiectul investițional de organizare a parcărilor cu plată. Ar necesita nu mai mult de un an și cca 20 de milioane de lei, dar, odată realizat acest proiect, autoritățile capitalei vor putea în scurt timp face ordine în acest domeniu și cîștiga bani buni pentru dezvoltarea Chișinăului.

Experții demult susțin că problema necesită o soluționare complexă. Chiar și cu revizuirea normelor urbanistice. Dar trebuie să o facă, de comun acord, autoritățile municipale și cele centrale. Deocamdată însă, problema coexistenței oamenilor și automobilelor la Chișinău rămîne o durere de cap doar pentru autoritățile municipale. Sergiu Borozan, arhitect-șef al orașului, propune proiecte fantastice de dezvoltare a lui și vorbește despre un oraș pentru pietoni, iar deputații înaintează mici inițiative ce ușurează viața șoferilor, de parcă aleșii poporului ar locui în alt oraș.

 

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Sondaj Toate

load