X 
Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3991

Șoferii moldoveni riscă amenzi ”ca în Europa”

17 iul. 2018,, 17:55   Societate
24566 7

Victor Surugiu

NOI.md a studiat proiectele de legi, care impun noi amenzi sau înăsprirea răspunderii administrative și penale pentru participanții la traficul rutier.

În prezent, un șir întreg de inițiative de acest fel se află la diverse etape de examinare, cea mai mare parte dintre ele a și obținut avizul pozitiv al Guvernului, fiind studiate în Parlament, iar unele au fost deja adoptate de plenul Parlamentului. De regulă, este vorba despre introducerea modificărilor și completărilor la Codul Contravențional, Codul Penal și la Legea privind securitatea circulației rutiere. În majoritatea cazurilor, autor al inițiativelor este Inspectoratul Național de Patrulare (INP).

Noile sancțiuni îi privesc, în special, pe conducătorii auto de diferite categorii. Însă în unele cazuri amenzi usturătoare pot primi pietonii și alți participanți la trafic. Numeroși experți au criticat inițiativele legislative, iar pe Internet, în general, a apărut un val de indignare din partea conducătorilor auto.

În anul 2017 amenzile rutiere au fost majorate considerabil și continuă să crească. Din punct de vedere al mărimii acestora, astăzi Moldova nu numai că a ajuns din urmă, dar a și depășit multe țări europene. Spre exemplu, dacă în Austria amenda maximă pentru depășirea vitezei cu21 km/h va constitui 1,5% din salariul mediu pe țară, atunci moldovenii vor fi nevoiți să plătească, după înăsprirea sancțiunilor, cca 20% din salariul mediu pe economie.

De la depășirea vitezei pînă la șofatul în stare de ebrietate


În scurt timp, pe participanții la traficul rutier îi așteaptă o serie întreagă de inovații legislative. Majoritatea dintre acestea vor intra în vigoare peste trei luni, după ce Parlamentul le va adopta în lectură finală și după publicarea lor oficială. La inițiativa INP urmează a fi introduse modificări, care înăspresc amenzile pentru depășirea vitezei. Astfel, în cazul unei depășiri de 10-20 km/h amenda va constitui 600-900 lei (în prezent aceasta fiind de 300-600 lei). Dacă depășirea va fi de circa 20-40 km/h, mărimea sancțiunilor va ajunge la 900-1200 lei (în prezent 600-900 lei). La depășirea de peste 40 km/h suma amenzii va fi de 1500-1800 lei (în prezent 1200-1500 lei). Numărul punctelor de penalizare aplicate va rămîne neschimbat.

Dacă cîndvapentru provocarea unui accident rutier în stare de ebrietate conducătorul auto achita 900 lei, apoi 3000 lei, acum însă încălcarea îl va costa între 37,5 mii și 42,5 mii lei. Una dintre inițiativele legislative ale MAI prevede atragerea la răspundere penală pentru șofatul în stare de intoxicare alcoolică sau narcotică puternică.Se propune excluderea amenzii pentru această infracțiune, cu menținerea pedepsei sub formă de muncă neremunerată în folosul societății timp de 200 – 240 ore și privarea de dreptul de a conduce un vehicul.

În același mod, este propusă revizuirea sancțiuniipentru refuzul sau eschivarea șoferului de la testarea alcoolică și medicală, transmiterea conștientă a conducerii vehiculului unei persoane în stare de ebrietate, dacă aceasta s-a soldat cu încălcări, precum și comiterea unor acțiuni ilegale de către o persoană fără permis de conducere sau privată de dreptul de a conduce mijloacele de transport.Vom vedea însă care va fi versiunea finală a sancțiunilor penale pentru infracțiunile comise în stare de ebrietate, este discutată și varianta majorării amenzilor.

Autoritățile propun completarea Codului Penal și a Codului de procedură penală cu articolul privind lipsirea sau anularea‚ permisului de conducere a vehiculelor. Este vorba despre interdicția de a conduce orice vehicul pe drumurile publice. Lipsirea de permisul de conducere se stabilește pentru un termen de 1-3 ani, iar anularea presupune restabilirea ulterioară a permisului de conducere. În ambele cazuri termenul de executare a pedepsei include perioada în care contravenientului i-a fost aplicată pedeapsa de suspendare temporară a permisului de conducere. Pînă la verdictul instanței, care ar trebui pronunțat în cel mult o săptămînă, Poliția îi va ridica persoanei vizate permisul de conducere.

Amendamentele la CP presupun și înlocuirea sancțiunilor pentru multe infracțiuni de transport, în cazurile cînd pedeapsa presupune interdicția, pentru un termen anume,de a conduce un vehicul. În locul acestei sancțiuni, șoferii ar putea fi pedepsiți prin anularea dreptului de a conduce pentru o perioadă nedeterminată. Acest drept poate fi restabilit în cazuleliminării temeiurilor de anulare a acestuia și disponibilitatea dovezilor respective, a susținerii examenului de calificare pentru obținerea permisului de conducere, a participării la programul de luptă cu alcoolul și drogurile, dar și la expirarea termenului de 4 ani, după pronunțarea definitivă a învinuirii penale, cu anularea permisului de conducere.

O altă dispoziție nouă descrie procedura de înlăturare de la conducerea și întreținerea mijlocului de transport. Este vorba despre cazurile în care șoferul se află într-o stare inacceptabilă de intoxicare cu alcool sau cu alte substanțe. La cererea inspectorului de patrulare, el este obligat să facă testul de alcool și examenul medical. Dacă automobilul nu poate fi transmis proprietarului, posesorului sau reprezentantului acestora, el va fi expediat la o parcare specială sau la cel mai apropiat Sector de Poliție. Restituirea vehiculului are loc imediat după eliminarea temeiurilor de sechestrare a acestuia. Toate cheltuielile privind transportarea și păstrarea vehiculelor le suportă persoana împotriva căreia a fost inițiată procedura penală.

Transporturi auto cu încălcarea restricțiilor

Totodată, conducătorii auto vor fi nevoiți să plătească pentru transportareacopiilor sub 7 ani cu încălcarea RCR – o sumă între 600 și1200 lei,plus două puncte de penalizare. În prezent, această infracțiune se pedepsește cu o amendă între 450 și 600 lei și trei puncte de penalizare. Copiii sub 7 ani pot fi transportați în vehicule în fotolii speciale, însă adesea ei stau pe bancheta din spate fără echipament special și fără a le fi cuplată centura de siguranță.

Amenzi și mai mari îi așteaptă pe șoferi pentru deteriorarea și murdărirea drumului. Exploatarea vehiculelor pe drumurile publice cu structură rutieră capitală și ușoară, dacă roțile și caroseria vor fi murdare de noroi sau materiale de construcție, ce cad pe carosabil, va fi sancționată cu o amendă de la 600 pînă la 1200 lei și 3 puncte de penalizare.

Proiectul de lege conține sancțiuni pentru nerespectarea regulilor de transportare pe drumurile publice, în cazurile cînd greutatea și gabaritele încărcăturii depășescvalorile maxime admise. Este vorba, între altele, de transportul încărcăturilor fără permisiune specială sau cu depășirea limitelor admisibile, nerespectarea traseelor pe care se mișcă vehiculul, nerespectarea cerințelor de transport și securitate. În aceste cazuri mărimea amenzii va constitui 3,75-5 mii lei pentru persoanele fizice și 7,5-10 mii lei pentru cele juridice.

Transportarea auto cu încălcarea restricțiilor de circulație privind greutatea totală a vehiculelor în cazurile în care temperatura aerului depășește 30°C, va fi sancționată cu o amendă între 3 mii și 4,5 mii lei (persoană fizică) sau între 12 mii și 15 mii lei (persoană juridică).

În același timp, proiectul de lege prevede sancțiunipentru circularea pe autostrăzile naționale a transportului cu șenile, cu tracțiune animală, cu pneuri echipate cu protectoare (în lipsa zăpezii, gheții sau poleiului, cu excepția cazurilor de diferență semnificativă a condițiilor meteorologice din țară). Sub aceste norme cade utilizarea vehiculelor echipate necorespunzător, care transportă încărcături neacoperite cu prelate, scurgerea cărora duce la murdărirea carosabilului și a acostamentelor sau încetinește circulația rutieră. Pentru persoanele fizice amenda va constitui 900-1500 lei, pentru cele juridice 4,5 – 6 mii lei.

Telefoanele mobile și gadget-urile, interzise

În noua sa redacție, Legea privind securitatea circulației rutiere presupune că șoferii vor fi obligați să respecte regulile de conducere preventivă și să nu se distragă de la drum, inclusiv pentru telefonul mobil sau alte gadget-uri, cu excepția celor fără fir și integrate în automobil. Excepție fac și apelurile către Serviciul de urgență, efectuate în cazul unei necesități reale. În plus, este admisă utilizarea navigatoarelor GPS.

Amendamentele la Codul contravențional conțininterdicția de utilizare a telefoanelor mobile și a altor dispozitive similare în timpul șofatului. Dacă șoferul a fost prins cu gadget-ul pentru prima oară, el riscă o amendă de la 600 pînă 1200 lei și 3 puncte de penalizare. Următoarele încălcări ale noilor reguli se preconizează a fi sancționate cu o amendă majorată. Dacă va fi provocat un accident rutier, sancțiunile vor fi și mai mari. Ca alternativă se propune lipsirea de permisul de conducere pentru o anumită perioadă.

Noile reguli îi vizează și pe bicicliști, și pe conducătorii mijloacelor de transport cu tracțiune animală, și pe pietonii cu cărucioare de mînă.Ei tot nu vor avea dreptul să se distragă pentru convorbiri telefonice și alte dispozitive. Se propune ca infractorilor să li se aplice amenzi între 150 și 300 lei. Dacă încălcarea va fi comisă în mod repetat pe parcursul unui an, amenda poate constitui 450 - 600 lei.

Un grup de deputați, autori ai proiectului de lege propune stabilirea noțiunii «utilizarea telefoanelor mobile sau a dispozitivelor similare». Aceasta include acțiunile ce țin de utilizarea directă a telefoanelor mobile și/sau a dispozitivelor portative similare, inclusiv apelurile telefonice, citirea și scrierea unui text, navigarea pe platformele web, utilizarea aplicațiilor mobile, a camerelor foto și video.

Autorii amendamentelor la Codul contravențional și Legea privind securitatea circulației rutiere propun ca un șir de reguli să fie extinse și asupra persoanei care conduce o bicicletă cu motor sau o motocicletă. Un astfel de participant la circulația rutieră trebuie să cunoască și să respecte RCR, să nu manifeste agresivitate, să facă un examen medical și psihofiziologic,periodic, să se conformeze cerinței inspectorului de patrulare privind testarea aerului expirat și examinării medicale.

Amenzi mai mari vor plăti șoferii care nu cedează trecerea pietonilor sau cicliștilor. Pentru prima încălcare este prevăzută o amendă de la 600 pînă 1200 lei și trei puncte de penalizare. În prezent sancțiunile constituie pînă la 300 lei și două puncte de penalizare. Dacă Parlamentul va accepta amendamentele, pentru încălcarea repetată pe parcursul unui an calendaristic amenda ar putea constitui și 3000 lei plus șase puncte de penalizare.

În Moldova sînt aplicate cele mai mari amenzi rutiere

Autorii inovațiilor fac trimitere la studiile, conform cărora șoferii care expediază sau recepționează mesaje, se distrag de la traficul rutier pentru 4-6 secunde. Conform datelor INP, anul trecut au fost înregistrate 2640 accidente rutiere, dintre care 358 din cauza că șoferii nu au cedat pietonilor, iar 106 – din cauza șofatului neatent, cauzat inclusiv de utilizarea telefonului mobil. Printre principalele cauze ale tragediilor au fost numite și depășirea vitezei și șofatul în stare de ebrietate. Anul trecut în accidente rutiere au decedat 273 persoane, iar mai bine de 2800 au fost rănite.

Evident, autorii au intenții nobile, să responsabilizeze conducătorii auto, să prevină accidentele rutiere, să excludă acțiunile care distrag atenția șoferilor în timpul circulației. Totuși mulți experți au supus criticii inițiativele legislative, iar Internetul a fost inundat de un val de indignare a conducătorilor auto. Anul trecut în Moldova amenzile rutiere au fost majorate de 2,5 ori, deoarece mărimea unității convenționale utilizate la calcularea sancțiunii a sporit de la 20 pînă la 50 lei.

Atunci în diverse localități din țară au avut loc proteste, conducătorii auto au încercat chiar să blocheze circulația de pe autostrăzile naționale. Tot ce-i posibil că în cazul majorării bruște a amenzilor acțiunile de protest vor continua. Observatorii nu exclud, că noile majorări vor agrava și mai mult situația în condițiile în care nimeni nu este asigurat contra acțiunilor ilegale ale polițiștilor de patrulare – lideri în ratingurile coruptibilității.

Pe rețelele de socializare oamenii cer ca Parlamentul să revadă politica de stabilire a mărimii amenzilor pentru încălcarea regulilor circulației rutiere. «Aceste amenzi extrem de mari nu pot fi comparate cu salariile mizere». «Sîntem contra încălcărilor, dar și a unor asemenea amenzi. Și așa avem buzunarele goale, nu avem de unde plăti». «Este o bătaie de Joc, o nouă metodă de a pauperiza populația Moldovei, căci veniturile noastre-s departe de cele din UE». «Pentru ce aceste amenzi mari? Parcă noi primim ca în Europa 5 mii de euro ?», se revoltă utilizatorii internetului.

Experții menționează că în rezultatul ultimilor modificări ale legislației, moldovenii se văd nevoiți să plătească cele mai mari amenzi rutiere din Europa, raportate la salariul mediu. Responsabili de la Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) au calculat că în comparație cu indicatorii medii din Europa, în Moldova populația trebuie să achite amenzi rutiere cam de cinci ori mai mari. Iar sancțiunile continuă să fie majorate mult mai repede decît salariul mediu pe economie.

Reprezentanții acestei organizații au comparat nivelul amenzilor pentru depășirea limitei de viteză cu 21 km/h, în raport cu salariul mediu, în 21 de țări europene. Pentru depășirea limitei de viteză cu 21 km/h cetățenii acestor state achită în mediu 5,2% din salariul lunar. Cel mai înalt nivel a fost fixat în România, cca 15,5% din salariul mediu, iar în Austria din contra, doar 1,5% din salariu. În Moldova însă după înăsprirea sancțiunilor, pentru depășirea limitei de viteză cu 21 km/h șoferii vor plăti cca 20% din salariul mediu oficial în țara noastră.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?